Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

מהי תביעה ייצוגית

מהי תביעה ייצוגית

התביעה הייצוגית היא כלי חשוב המאפשר לאדם בודד לייצג קבוצה שלמה מבלי לבקש את רשותם ולהגיש תביעה משפטית אחת כנגד חברה או גוף עסקי שפגע בו ובקבוצה. מטרת התביעה הייצוגית היא להגן על זכויות הצרכנים ולמנוע ניצול לרעה של כוחן העדיף של חברות גדולות ובינוניות.

חוק תובענות ייצוגיות נחקק בשנת 2006 ובמסגרתו נקבעה המסגרת החוקית לתביעות מסוג זה.

החוק נועד למנוע מצבים שבהם נפגע הצרכן בודד ובשל הפגיעה הוא לא היה מגיש לבדו תביעה פרטית או קטנה, אך בצירוף הנזקים לקבוצה גדולה של צרכנים, הנזק הוא גדול.

תביעות ייצוגיות מייצרות הרתעה וגורמות לחברות לנהוג כראוי ולהימנע מהפרות חוזיות או צרכניות שעלולות לגרור תביעה ייצוגית.

תחומי התביעות תחום הצרכנות הוא אחד התחומים מבקרים בהגשת תביעות ייצוגיות בישראל. תביעות אלו עוסקות במגוון נושאים כמו גביית תשלומים שלא כדין, פרסומת מטעה, תנאים מקפחים בחוזים אחידים, הפרת כללית, איכות ותקינה, אי אכיפת איסור עישון במרחב ציבורי  ועוד.

אנו עדים לריבוי תביעות ייצוגיות בנושא יוקר המחיה, כאשר צרכנים תובעים התייקרויות חדות או העלאת מחירים שלא כדין.

סכומי התביעה תביעות ייצוגיות בישראל יכולות להגיע לסכומים גבוהים במיוחד עבור קבוצות גדולות של צרכנים. לדוגמה, בשנת 2022 אישר בית המשפט העליון תביעה ייצוגית בסכום של כמיליארד שקלים נגד בנק לאומי בגין גביית עמלות יתר.

אתגרים וביקורת על אף יתרונותיהן, תביעות ייצוגיות גם זוכות לביקורת. חלק מהבקרים טוענים שהן הפכו לתעשייה משגשגת לעורכי דין שמרוויחים סכומי עתק מהתביעות. ישנה גם ביקורת על סכומי הפיצוי הנמוכים המגיעים בפועל לכל צרכן בודד. עם זאת, ברור כי תביעות ייצוגיות תופסות תאוצה בישראל ותורמות באופן משמעותי להגנה על זכויות הצרכנים וליצירת הרתעה בפני חברות לנצל לרעה את כוחן.

האם המקרה שלי מתאים לתביעה ייצוגית?

על מנת לבחון האם מקרה מסוים שקרה לך מתאים לתובענה ייצוגית, כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות ייצוגיות על מנת שיבחן את המקרה שלך וידע לאבחן ולייעץ האם ניתן להגיש תביעה ייצוגית.

כמה עולה להגיש תביעה ייצוגית?

עלויות של הגשת תביעה ייצוגית משתנות ממקרה למקרה, ישנם מקרים הדורשים חוות דעת של מומחים טרם הגשת התביעה וישנם מקרים פשוטים יותר, בהם ניתן להסתפק בבדיקות שונות מבלי להיעזר במומחה, השוני בין מקרה למקרה משנה כמובן גם את עלויות הגשת התביעה?

מהי עלות שכר טרחת עורך הדין בתביעה ייצוגית?

בשונה מתביעה אזרחית –  מסחרית רגילה, בה שכר הטרחה נגזר מההסכם שבין הלקוח לעורך הדין, בתביעה ייצוגית המנגון שונה לחלוטין, בתביעה ייצוגית מי שקובע את שכרו של עורך הדין הוא בית המשפט, ומי שנושא בשכרו זו החברה הנתבעת וזאת בהתאם לתביעה סכומה, וההישג והתועלת שהביאה התביעה לקבוצה, המשמעות היא, שצרכן המבקש להגיש תביעה ייצוגית אינו נדרש לשלם שכר טרחת עורך דין.

מה מרוויח התובע הייצוגי?

מלבד העובדה שהוא מתקן את העוול שנעשה לו, בית המשפט קובע גמול אשר משולם לתובע הייצוגי על ידי הנתבעת, וזאת כגמול על טרחתו והעובדה שהוא הרים את הכפפה ודאג לתיקון עוול שנעשה לקבוצה שלמה.

 

רוצים לדעת עוד על תובענות ייצוגיות, לחצו כאן, לייעוץ בנושא תובענות ייצוגיות לחצו כאן להשארת פרטים.

 

לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר

קרא עוד
תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן

קרא עוד