Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"

יושב ראש הוועדה שמחה רוטמן בחן את האפשרות להאריך את הקלה הגורפת לכלל האוכלוסייה, כפי שהייתה בחודש אוקטובר 2023, בעקבות הנתונים שהוצגו על ידי בנק ישראל, הכריע רוטמן כי ההסדר יוארך פעם נוספת רק לאוכלוסיות אשר נפגעו באופן מיוחד ממצב הלחימה: ״אם נתוני חודש נובמבר היו הפוכים, היינו מחילים את התקנות רטרואקטיבית לכולם, אך כל זמן שהמשק מראה סימני התאוששות יש חשיבות מאוד גדולה לשמר את האמינות והוודאות במקום לייצר "כתב מחילה" כללי״
ועדת החוקה אישרה את התקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק) (תיקון), התשפ"ד-2023.

התקנות נועדו להקל ולקבוע סייגים לחוק שיקים ללא כיסוי, על מנת למנוע הגבלת חשבונות בנק והגבלות נוספות, בשל שיקים שסורבו בנימוק אין כיסוי מספיק (א.כ.מ) או צפויים לחזור מהשביעי באוקטובר 2023 עד ל-21.1.24.
מלחמת חרבות ברזל יצרה קשיים תזרימיים וקושי בפירעון שיקים בעיקר בקרב בעלי עסקים. ב-26.10.23 אישרה ועדת החוקה תקנות שקבעו סייגים לחוק באופן שמונע הגבלת חשבונות בנק לחודשים אוקטובר ונובמבר לאור מצב החירום. בתקנות נערכה אבחנה בין התקופה שמתחילת המלחמה ביום 7.10.23 ועד 31.10.23 בה נקבעה הקלה גורפת לכלל האוכלוסייה, למול חודש נובמבר בו נקבע הסדר לאוכלוסיות אשר נפגעו באופן מיוחד ממצב הלחימה.
במהלך נובמבר נאספו נתונים על ידי בנק ישראל אודות הצורך בהארכת ההסדר לתקופה נוספת, ולאור הנתונים שנאספו הוצע להאריך את ההסדר הקיים, שפקע ב-30.11.23 באופן רטרואקטיבי ממועד פקיעתו. כתוצאה מתיקון התקנות הנוכחי, שיקים שסורבו מסיבת אין כיסוי מספיק בתקופה שמתחילת המלחמה ועד ליום 21.1.24, ייגרעו ממנין השיקים המסורבים הנמנים לצורך הטלת הגבלה על חשבון.

בדיון שהתקיים בוועדה השתתף גם עו"ד שמעון גיגי המתמחה בביטול הגבלות על חשבון בנק, עו"ד שמעון גיגי הציע לבצע תיקונים בנוסח התקנות על מנת שיחולו באופן רחב על יותר בעלי עסקים ואף לקוחות המנהלים משק בית שהתקנות בנוסח הנוכחי לא חלו עליהם, עו"ד שמעון גיגי הדגיש בפני הוועדה שלשיטתו "הסנקציה החמורה בשיקים חוזרים היא לא לגבי החשבון המוגבל כי למרבית האנשים יש עוד חשבונות, אלא הדירוג השלילי בנתוני האשראי שמוצג לארבע שנים. חשיבות התקנות באה לביטוי גם בנושא זה. יש להוסיף מיקום פיזי של בעל העסק או הלקוח של הבנק. יש לקוח שהעסק שלו בקרית שמונה ולבנק אין שיקול דעת בנושא ואז הדרך היחידה היא לפנות לבימ"ש כדי לעצור את הגבלת החשבון".

גדעון מאור שביט, מדור חשבונות מוגבלים בפיקוח על הבנקים אמר: "מהנתונים עולה תמונה די ברורה שהמשק לא חזר לשגרה אך הוא לא רחוק מכך. יש עדיין סטייה מהשגרה אך היא לא גדולה ולא דומה למה שראינו בקורונה. באכ"מים (אי כיסוי מספיק), יש סטייה ממוצעת באוכלוסייה הכללית מ-0.85% בשגרה ל-1.06% במצב החירום. גם הפעילות בשיקים במשק לא יציבה וסובלת מתנודות תכופות אך מתכנסת בממוצע לא רחוק מהנעשה בשגרה ואף ירדה לפחות מכך לאורך התקופה.

בחתך הגיאוגרפי, לפי 99 הישובים שפונו, רואים מצוקה גדולה יותר ושיעור של 1.38% שיקים חוזרים, פער שמתקרב ל-40 נקודות האחוז מהאוכלוסייה הכללית. המצוקה שלהם ברורה

עו"ד חן פליישר מבנק ישראל השיבה לסוגיית מען העסקים כי יש מענה כבר בנוסח התקנות, דרך המען של משרד הפנים או דרך המען הרשום בבנק".

אם אתה מסתפק האם התקנות חלות עליך או שחשבונך עומד בפני הגבלה, צור קשר ונבחן את הדברים יחד.

 

 

 

 

לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא ביטול הגבלה
ביטול הגבלה בחשבון הבנק

קיבלת הודעה מהבנק שחשבונך עומד בפני הגבלה? בתקופה האחרונה עם התמשכות מלחמת חרבות ברזל, בעלי עסקים רבים חווים ירידה בהכנסות, דבר שמביא לפגיעה תזרימית בחשבון

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"