Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

עורך דין תביעה ייצוגית

רובנו, כשאנחנו שומעים את המושג, "תביעה ייצוגית", או נתקלים בעורך דין לתביעה ייצוגית, חושבים שמדובר במשהו מאוד רחוק מאתנו. תופתעו לשמוע, שכל אחד יכול להיות מעורב בתביעה ייצוגית, אם זה כאחד מהתובעים המרכזיים, ואם זה כצרכן שנהנה מהסעד שמתקבל בעקבותיה. אז מה זה אומר עורך דין תביעה ייצוגית? מה זה בכלל תביעה ייצוגית? מה המקור שלה? איפה היא מופיעה בחוק? ומה הקשר אלינו? כל הפרטים במאמר הבא

 

תביעה ייצוגית – מה זה?

בדרך כלל, כשמדברים על הליכים משפטיים, ובעיקר תביעות נזיקין או תביעות אזרחיות אחרות, מדובר בתביעה בין שני אנשים, לעיתים קצת יותר. אך מאוד ברור, יש נפגע, שתובע, ויש חברה, או אדם שפגע, או לפחות לכאורה פגע בתובע, והוא הנתבע. לעומת זאת, התובענה הייצוגית, כפי שיכול להסביר לכם עורך דין שמעון גיגי, שמשרדו משרד עו"ד שמעון גיגי מתמחה בין השאר בתובענות ייצוגיות, היא הליך שנועד דווקא למקרים בהם מישהו חווה נזק, מצד חברה, רשות, או גוף כלשהו, ואותו נזק לא כל כך גדול. ועדיין, מדובר בנזק קטן, שנגרם למספר רב של אנשים, ולכן, בסך הכללי, לאחר צירוף כלל הנפגעים, מגיעים לסך משמעותי. בעצם, ההליך מאפשר בירור יותר יעיל של מחלוקת כזאת, כשבמקום שכל אחד מהנפגעים או יגיש תביעה בעצמו בנפרד, או פשוט יוותר, ולא יזכה בצדק המגיע לו, המערכת מאחדת את כלל הניזוקים, לכדי הליך אחד. אז כן, המטרה בסוף היא יעילות ומניעת ריבוי תביעות, וגם כמובן, השגת הצדק, כשיש רצון, שאיחוד תביעות, מאותו הסוג יביא לידי אחידות בהחלטות בתי המשפט. מן הסתם, אם כל הליך היה מתנהל אצל שופט ובית משפט אחר, היה שוני רב בין ההחלטות השונות.

 

מאיפה מקור התביעה הייצוגית? מה המקור בחוק?

בדיוק לשם ריכוז כל הפסיקות והדינים הנוגעים בתביעות ייצוגיות, נחקק בשנת 2006 חוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו – 2006. כשמטרתו של החוק היתה להגן על הזכויות, גם זכויות התובעים, וגם זכויות הנתבעים, חברות ענק, ותאגידים. עד אז, היה חוסר בחקיקה הישראלית, והיה ריבוי של הסדרים שונים, שהופיעו בחוקים שונים ונגעו לתביעות ייצוגיות. אם זה סעיפים בחוק הבנקאות, בחוק הפיקוח על העסקי הביטוח, בחוק החברות, ובעצם בשלל חוקים קשורים. מה שהחוק עשה, זה בעצם לקבוע הסדר כללי ואחיד, שמרוכז בחוק אחד. יש לציין, שהחוק כמובן הוסיף מספר שיפורים בהסדר שחוקק, בין השאר, חיזק את מעמדם של הארגונים הציבורים. וגם חיזק את מעמד רשויות הפיקוח. זה אפשר להגיש תובענות ייצוגיות, ובעצם גם לנהל אותן, וזאת מתוך מטרה לעודד הגשת תובענות ייצוגיות בנושאים חברתיים שונים.

 

אישור התובענה הייצוגית

בשל אופייה של התובענה הייצוגית, יש בה שלב מקדמי, שלא קיים בהליכים דומים אחרים, וזה שלב אישור הבקשה. מה זה אומר? התובע נדרש, במסגרת קידום התביעה הייצוגית שלו, להגיש לפני כן לבית משפט בקשה בכתב לאישור התביעה הייצוגית. הוא כמובן צריך לצרף לנוסח הבקשה את נוסח התובענה הייצוגית. לאחר מכן, בית המשפט, עוד לפני שהוא דן בתביעה הייצוגית עצמה, בעצם בוחן האם הבקשה באמת יכולה להיות תביעה ייצוגית. יש לו מספר פרמטרים, הקבועים בחוק, כדי לדעת את מידת התאמת הבקשה. אם זה סיכויי התביעה כפי שאפשר להתרשם באופן כללי, זהות התובעים, וזהות התובע העיקרי. האם התובע העיקרי נוהג בתום לב, האם הוא באמת מתאים לייצג את כל החברי הקבוצה. עו"ד שמעון גיגי, בעל ניסיון רב בתחום, וידע להגיד לכם, שלא תמיד הבקשות מתקבלות. בסוף, גם בתי המשפט, "בתוך עמם הם יושבים", והם מודעים לעובדה שאמנם לתאגידי וחברות הענק יש הרבה כוח, אך גם האזרחים הפשוטים, הלקוחות, לעיתים מנסים את מצלם בתביעות שאינן מוצדקות, קנטרניות, או פשוט שאין להן סיכוי רב כל כך.

 

הבדיקות שעורך בית המשפט לאישור הבקשה

הבדיקה הסבר
סיכויי התביעה בית המשפט בוחן האם הוגשו תביעות דומות בעילות דומות בעבר, האם אכן יש נפגעים ברמה מערכתית, ואין מדובר רק בפגיעה נקודתית.
זהות התובעים נערכת בדיקה מקיפה בנוגע לנפגעים הפוטנציאליים ואלו שבשמם מוגשת התביעה, האם אכן כולם נפגעו בגין אותה העילה, מה רמת הפגיעה, ועד כמה הם יכולים להגיש תביעה ביחד.
זהות התובע העיקרי לשאלה מה האינטרסים של התובע העיקרי, ולמה הוא יוזם את ההליך הזה ישנה חשיבות רבה עבור בית המשפט.
מידת תום הלב שבהגשת התביעה בהמשך לשאלה מי הוא התובע העיקרי, בית המשפט בוחן האם הוא נוהג בתום לב, ואין מדובר בתביעה קנטרנית שאין ממש בצידה.

 

מקומו של בית המשפט בהליך

עורך דין שמעון גיגי, מצביע על שוני נוסף בהליך התביעה הייצוגית ביחס להליכים משפטיים אחרים, וזה העובדה שבית המשפט הוא הקובע את שכר טרחתו של עורך הדין ואת הסעד שיקבל התובע. כלומר, בית המשפט קובע את הגמול עצמו לכל אחד מהתובעים, וזאת כדי למנוע כל מיני חששות לניגודי עניינים בין התובע העיקרי לכלל הקבוצה, בשמה הוא תבע את התביעה, כשמה כן היא, "תביעה ייצוגית". אכן, לכל תביעה יש גוון משלה, אך בעניין זה, מדובר בשוני משמעותי.

 

חשיבות פנקס התובענות הייצוגיות

אחד הדברים שצריך לדעת, אולי עוד לפני שפונים לעזרת עורך דין תביעה ייצוגית, זה על קיומו של פנקס התובענות הייצוגיות. לעורך דין המתמחים בתחום, יש כלי מאוד חשוב ומשמעותי, לדעת האם התביעה אותה הם מגישים, הוגשה כבר בעבר. מדובר בפנקס, הפתוח לעיון הציבור באתר נט המשפט, האתר של הנהלת בתי המשפט. בפנקס תוכלו אתם, התובעים הפוטנציאליים, לראות איזה תובענות ייצוגיות כבר הוגשו, תוכלו לראות את סוג הבקשות לתובענות שמאושרות, ולבחון האם הבקשה שאתם עתידים להגיש עומדת בסטנדרט המתאים לבקשות. תוכלו לראות מתי ההליך נגמר בפשרה, וכמה נפסק בפשרות השונות בעילות דומות. כמובן שמטרתו של הפנקס היא למנוע כפילו בהגשת תביעות באותן עילות. כל עורך דין המתמחה בתחום ידע להגיד לכם, שהצעד הראשון שלו לפני הגשת הבקשה לתביעה הוא לבדוק האם הוגשה כבר בעבר תובענה ייצוגית על נושא זה.

 

הנתבעים – מי הם בעצם?

החוק בעצם מאפשר לתבוע גופים רבים אם זה חברות קמעוניות גדולות, אם זה ספקי מזון, אם זה רשויות מקומיות או גורמי ממשלה, ואם זה חברות תעשייתיות. נכון, החשש העיקרי שעולה כשמדברים על תובענה ייצוגית הוא החשש לניסיונות של צרכנים לפעול שלא בתום לב, ולנסות להשיג רווח מחברות שונות על ידי הגשת תביעות סרק. בדיוק לשם כך, קבע המחוקק מספר הגנות, שאמורות להגן גם על החברות הגדולות מפני תביעות שאינן מוצדקות בתום לב. כלומר, בית המשפט, כשהוא שוקל בקשה לתובענה ייצוגית, או כשהוא דן בתביעה לגופה, שם בסל שיקוליו גם את האינטרס הציבורי. כלומר, אם תביעה ייצוגית כלשהי, למשל כנגד חברת תרופות, מוצדקת ככל שתהיה, תגרום בסבירות גבוהה לקריסתה של חברת התרופות, וכתוצאה מכך למחסור בשוק, או לבעיות אחרות, יש אינטרס של התובעים, ושל ציבור מסוים שהתביעה תתקבל, ומצד שני, יש אינטרס, של רוב הציבור כנראה, שהחברה לא תקרוס. התפקיד של בית המשפט הוא בסוף, להושיט סעד לנפגעים, ולהגן על הציבור, כאשר הוא נדרש למצוא את האיזון בין השניים, כך שהצדק יצא לאור.

 

הגבלת תקופה ההשבה

אחד המנגנונים הנוספים להגן על החברות, ובעצם על הציבור, מפני תביעות טורדניות שאינן בתום לב, הוא קיצר תקופת ההשבה בתובענות ייצוגיות לשנתיים בלבד. אם בתביעה רגילה, ניתן לתבוע 7 שנות השבה, בתובענה ייצוגית אפשר לתבוע רק שנתיים. עוד מנגנון, שנועד להגן על האינטרס הציבורי הוא מנגנון החדילה, מה זה אומר? אם מדובר בתובענה כנגד רשות מקומית למשל, הרשות יכולה להודיע שהיא חדילה, ואז, אם היא חדלה מגבייה, התביעה כלל לא תדון, וגם לבסוף לא תידרש השבה.

 

"בעיית הנציג" בתובענות ייצוגיות

כל עורך דין, ממשרד עורכי דין לתביעות ייצוגיות, יסביר לכם, שאחד הבעיות בתביעות מהסוג הזה, היא "בעיית הנציג", בעיה ידועה בתיאוריות כלכליות ומשפטיות. מה זה אומר? שיהיה חוסר הלימה, או ייצוג חסר ולא מדויק, של הקבוצה הנפגעת, על ידי התובע העיקרי. כלומר, לדוגמה, יכולה להיות סיטואציה, שחברי הקבוצה ירצו להתנגד להצעת פשרה מסוימת. ולעומת זאת, התובע העיקרי, ועורך דינו, ירצו לקבל את ההצעה, על מנת לסיים עם התביעה ולקבל משהו. לעיתים קרובות, יתר חברי הקבוצה אפילו לא מודעים להגשת התביעה בשמם. בית המשפט, צריך לקחת בחשבון, שאי אפשר לפגוע בתובעים, שאינם כלל יודעים שהם כרגע נזנחים על ידי המייצג שלהם, רק בשל רצונות לסיים את התיק. בדיוק בגלל זה, יש בחוק מנגנון שנועד למנוע ייצוג לא תקין. היועץ המשפטי לממשלה, יכול להגיש לבית המשפט התנגדות מנומקת להסדר הפשרה. היועץ המשפטי לממשלה יכול גם להתייחס לרווחי עורך הדין ושכר טרחתו, והגמול לתובע. בקיצור, יכול להתייחס להכל, לסיכויי התביעה ,להיקף הנזק לציבור, ולדרך בה יינתן הפיצוי. בעצם, המדינה, באמצעות היועץ המשפטי לממשלה, מתגייסת להגן על יתר חברי הקבוצה.

 

הסיכון בהגשת תביעה ייצוגית

שימו לב, יש גם סיכונים בהגשת תביעה ייצוגית. למשל, הגשת תביעה כשעילת התביעה שלכם לא חזקה מספיק, או שאין לכם דרך מספיק טובה להוכיח שאכן הנזק נגרם בעקבות הנתבע. בסוף, אתם יכולים להפסיד את התביעה, גם לשלם את אגרת בית המשפט, וגם את ההוצאות של הנתבע. בדיוק מהסיבה הזאת, אתם צריכים עורך דין לענייני תובענות ייצוגיות.

 

מה עושה עורך דין תובענות ייצוגיות?

עו"ד שמעון גיגי, נשאל פעמים רבות שאלה מהסוג הזה, והתשובה היא שהליך של תביעה ייצוגית, הוא הליך מאוד ארוך, ומאוד מורכב. יש בו המון סעיפי חוק ופסיקת בית משפט שיש לעמוד בהם. ליווי של עורך דין תביעה ייצוגית, לא מתרחש רק בבית המשפט, אלא כבר הרבה לפני כן. כבר בשלב בו אתם שוקלים אם יש לכם עילת תביעה, ואם אכן מדובר בבעיה רוחבית, שכדאי להגיש בגינה תובענה ייצוגית, אתם צריכים להתייעץ עם עורך דין, כמו למשל משרד עו"ד שמעון גיגי, שיבחן את המצב העובדתי, את ההשלכות לעתיד, ואת היישום של הכללים המשפטיים על הסיטואציה. רק לאחר מכן, הוא ימליץ לכם לגבי המשך ההליך, מבחינתכם.

 

בחירת עורך הדין המתאים

בתחום זה, של תביעה ייצוגית, חשובה מאוד המקצועיות של עורך הדין. עורך הדין שמעון גיגי, ומשרדו, בעלי ניסיון רב בייצוג וייעוץ בתיקי תובענות ייצוגיות, עורך דין תביעה ייצוגית צריך להיות אדם שחי את המקצוע, ובעיקר חי את התחום הזה. כמובן, שמלבד המקצועיות, גם היחסים האישיים, האמון, והנגישות, מאוד חשובים. שימו לב, שבסוף, גם אם יש תובעים נוספים, גם אם אתם חלק מקבוצה גדולה, גם בתוך הקבוצה, אתם רוצים שיהיה מישהו שידאג לכם, לאינטרסים שלכם. נכון, ניתן לקרוא את החוק לבד, ופשוט לפעול על פיו, אבל עו"ד שמעון גיגי כבר יכול להגיד לכם, שרק עורך דין שהתעסק בפרקטיקה, עורך דין שכבר ביצע משא ומתן בתובענות ייצוגיות, שהגיע להליך בבית משפט, ומצד שני, גם יודע לסגור הסדרים. בסוף, הפרקטיקה, היא העיקר, ואותה צריכים להכיר. בדיוק מהסיבה הזאת, אתם צריכים למצוא עורך דין שיש לכם אינטואיציה טובה לגביו, ואתם סומכים עליו. כמובן שמומלץ מאוד להתייעץ עם חברים ובני משפחה, שאולי כבר היו שותפים לתביעה כזאת, ויצא להם לפגוש עורך דין שמתמחה בתחום.

 

עורך דין תביעה ייצוגית
עורך דין תביעה ייצוגית
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא דיני חברות
חוק האריזות

מהו חוק האריזות? חוק האריזות או בשמו המלא, החוק להסדרת הטיפול באריזות, התשע"א – 2011,  הוא חוק המבוסס על עקרונות של קיימות סביבתית והגנת על

קרא עוד
פתיחת חברה רשם החברות

העסק שלכם התפתח? ההכנסות גדלות ואתם רוצים להתקדם בחיים ולעבור לשלב חדש בחייכם, כשיש חברה בבעלותכם? כנראה שהדבר הבא שתצטרכו לעשות זה הוא פתיחת חברה

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"