Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

פתיחת חברה רשם החברות

העסק שלכם התפתח? ההכנסות גדלות ואתם רוצים להתקדם בחיים ולעבור לשלב חדש בחייכם, כשיש חברה בבעלותכם? כנראה שהדבר הבא שתצטרכו לעשות זה הוא פתיחת חברה ברשם החברות. מה זה אומר? מה כולל ההליך ומה מקורו בחוק? למה צריך עורך דין במקרה כזה? שימו לב שמדובר בהליך מורכב, הכולל גם מספר שלבים, וגם הגשת מסמכים רלוונטיים. כל הפרטים במאמר הבא.

 

המקור בחוק לחברות

לא מפתיע שהמקור בחוק לנושא, וגם כל הוראות החוק הקשורות אליו, מצוי בחוק החברות, תשנ"ט – 1999, ותקנות החברות. באופן ספציפי רישום ופתיחת חברה חדשה יהיה בתקנות החברות (דיווח, פרטי רישום וטפסים), תש"ס – 1999, ובתקנות החברות (אגרות), תשס"א – 2001. החוק מגדיר כך חברה:

סעיף 1 לחוק החברות: "חברה" – חברה שהתאגדה לפי חוק זה, לפי פקודת החברות, פקודת החברות 1921 או פקודת החברות 1919.

 

מה זה אומר?

מדובר בהתארגנות עסקית, שהמטרה שלה הפקת רווחים, או פשוט לנהל עסקים. החברה מוגדרות כישות משפטית עצמאית, ולכן היא בעצם ישות נפרדת מבעלי המניות שהם בעלי החברה. מה זה אומר? שלבעלים יש אחריות לגבי החברה, ועליה גם נפרט בהמשך, אך מדובר באחריות מוגבלת. הרצון של המחוקק היה לעודד יזמים ובעלי עסקים לתרום לפתיחת המשק ולפתוח גופים עסקיים חדשים.

כשיוצרים חיץ בין היזם לחברה, המשמעות היא שיש גבול לאחריות שלו במקרה שיהיו הפסדים כלכלים. ההפרדה הזאת מונעת אישית מבעלי המניות נזקים כלכליים כבדים. כך, שלאחר פתיחת חברה ברשם החברות, במקרה והחברה מגיעה לחדלות פירעון, ההגדרה החדשה לפשיטת רגל, המשמעות היא שהחברה פשטה רגל, אך לא כל העלויות של משבר זה מושתות על בעל המניות.

 

תהליך פתיחת חברה ברשם החברות

  1. (א)המבקש לרשום חברה יגיש לרשם בקשה בדרך של תקשורת אלקטרונית לפי טופס שקבע השר ולה יצורפו:

(1) עותק של התקנון;

(2) הצהרה של הדירקטורים הראשונים על נכונותם לכהן כדירקטורים, כפי שקבע השר.

 

איך עובד התהליך?

לפני הכל, מדובר בהליך משפטי מורכב, הכולל כאמור, הגשת מסמכים, ועמידה בסעיפים והוראות חוק רבות, מומלץ מאוד כבר בשלב זה לפנות לעורך דין מומחה בתחום החברות, ובעיקר בתחום רישום ופתיחת החברה ברשם החברות. וכל זה לצורך ההליך הבא, הגשת הבקשה לרשם החברות, המורכב מהשלבים הבאים:

בחירת שם החברה בישראל יש לא מעט חברות, ולכן כשאתם בוחרים את שם החברה, עליכם להקפיד שאין כבר חברות עם אותו השם, על מנת למנוע בלבול. בכל מקרה, תצטרכו למלא 3 חלופות שונות עבור השם, וכדאי מאוד לערוך בדיקה מקדימה בנוגע לשם. לאחר מכן,
הגדרת מושב החברה עליכם להחליט מהו מקום המושב של החברה, זה רלוונטי גם מבחינת שיקולי מס, וגם מבחינת סמכות הדין המקומי. למשל, חברה שמקום מושבה הוגדר בקליפורניה, כנראה תרצה שהליכיה יתנהלו לפי הדין בקליפורניה, אם כי, לא בהכרח שזה יקרה.
מינוי דירקטורים מה זה אומר דירקטורים? הם בעצם מנהלי החברה בפועל. לכל חברה יש מספר דירקטורים, והתנאים לכך מפורטים גם הם בחוק החברות. הדירקטורים הם בעלי השליטה בחברה, וכל החלטה משמעותית לגבי עתיד החברה עוברת דרכם. חשוב לציין, זהו שלב קריטי, השלב בו אתם קובעים מי הם האנשים שישפיעו על החברה שלכם וינהלו אותה. כדי למנוע מאבקי שליטה עתידיים, כדאי כבר מאוד להתייעץ עם עורכי דין, כמו למשל עורך דין שמעון בן גיגי, שמתעסקים בתחום, וידעו לייעץ לכם איך בדיוק למנות את הדירקטורים, ומה אומר החוק והפסיקה בעניין.
הכנת הסכם מייסדים כשאתם מייסדים חברה עם מספר שותפים, מומלץ מאוד, כבר בשלב זה, ולאחר התייעצות עם עורך דין לענייני חברות כמובן, לנסח הסכם כלשהו ביניכם, המייסדים. שימו לב שלא מדובר בשלב הכרחי לאור העבודה שתחויבו מלבד הסכם זה לנסח תקנון לחברה.
ניסוח תקנון עריכת תקנון חשובה במיוחד, וגם על זה צריך להתייעץ עם עורך דין. בתוך התקנון יש לכלול מספר סעיפים חשובים, ומטרתו בסוף להסדיר את כל התנהלות החברה והיחסים בין נושאי המשרה בחברה, בעלי המניות, והדירקטורים בחברה.

 

מה צריך לכתוב בתקנון החברה?

יש לכלול כמובן מספר פרטים טכניים, אם זה שם החברה, סוג החברה, האם מדובר בחברה מוגבלת, כלומר שמוגדרת מראש כחברה שאחריות הבעלים בה מוגבלת, בעלי החברה השקיעו בה סכום כסף, ומעבר לסכום זה, אותו הם קבעו, אי אפשר לגבות מהם במקרה של פשיטת רגל.

בתקנון יש לפרט את המטרות העסקיות של החברה ומה הון המניות ההתחלתי שלה. מלבד זאת יש לפרט גם לגבי בעלי המניות, שם מלא, מספר ת"ז, ומען. בעלי המניות חותמים על התקנון, ויש לאמת את החתימה הזאת מול עורך דין.

 

הגשת הבקשה לרשם החברות

על מנת לבצע פתיחת חברה ברשם החברות יש להגיש מסמך מסודר, הכולל את הבקשה עצמה, את התקנון, את הצהרת בעלי המניות שהזכרנו, המאומתת על ידי עורך דין, ואת הצהרת הדירקטורים הראשונים. שימו לב, שכלל המסמכים צריכים להיות מאומתים על ידי עורך דין, וזו עוד סיבה עבורכם למצוא עורך דין כבר בשלב ראשוני, של המחשבה על פתיחת חברה, לליווי לאורך ההליך כולו.

 

האם יש צורך לשלם?

כמו הליכים בירוקרטיים רבים, פתיחת חברה ברשם החברות דורשת תשלום של אגרת רישום חברה. החובה לשלום נובעת מסעיף 9(ב) לחוק החברות, אשר מסמיך את שר המשפטים לקבוע את שיעורה מדי שנה. נכון לשנת 2023 אגרת רישום החברה היא על סך 2,836 ₪. אם תגישו את הבקשה לרישום החברה בצורה מקוונת, תקבלו הנחה של 500 ₪, ותצטרכו לשלם 2,324 ₪.

שימו לב שזו עוד סיבה להסתייע בעורך דין, ובעיקר עו"ד שמעון בן גיגי שיגיש לכם את המסמכים בצורה מקוונת. חשוב לציין שבאותה שנה לא תצטרכו לשלם את האגרה השנתית עבור חברות לרשם. בשנה העוקבת לאחר מכן, תצטרכו לשלם 1,614 ₪. גם על אגרה זו, מקבלים הנחה, בסדר גודל של 400 ₪, אם משלמים אותה לפני אפריל של אותה שנה.

 

תעודת רישום החברה

לאחר שתעבירו את כלל המסמכים, בעזרת עורך דין, לרשם החברות, הם יבחנו על ידו ולאחר מספר ימים תוכלו לקבל את תעודת רישום החברה – תעודת התאגדות של החברה, ותקנון החברה המאושר. לאחר קבלתם יש להכין פרוטוקול מורשי חתימה, מינוי מנהלים ופרוטוקולים מתאימים לפתיחת חשבון בנק – כלל המסמכים שהכרחיים לכם לאחר פתיחת החברה ופתיחת חשבון בנק לחברה.

 

אז למה להיעזר בעורך דין?

כפי שכבר הזכרנו לא מעט פעמים. מדובר בהליך שדורש גם הגשת מסמכים מסוימים, וגם עמידה בדרישות בירוקרטיות לא מעטות. יכול להיות שתוכלו לנסות לבצע את ההליך באופן עצמאי, אך על מנת לדאוג לאינטרסים שלכם, לבצע את ההליך המשמעותי, הרי לא כל יום פותחים חברה ברשם החברות, באופן מקצועי, יעיל, ובעיקר מהיר, כדאי לכם להתייעץ עם עורך דין.

עורך דין שמעון גיגי, בעל ניסיון של מספר שנים בתחום, מדובר בהליך שדורש תכנון וחשיבה מדוקדקת התואמת את צורכי בעלי המניות שתשמש תשתית ראויה להגשת החזון שלהם לחברה ופעולותיה, ולכן חשוב שעורך הדין יהיה אחד שמתמחה בליווי חברות ובעלי עסקים, כבר מהשלבים הראשוניים הללו.

פתיחת חברה רשם החברות
פתיחת חברה רשם החברות
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא דיני חברות
חוק האריזות

מהו חוק האריזות? חוק האריזות או בשמו המלא, החוק להסדרת הטיפול באריזות, התשע"א – 2011,  הוא חוק המבוסס על עקרונות של קיימות סביבתית והגנת על

קרא עוד
עורך דין תביעה ייצוגית

רובנו, כשאנחנו שומעים את המושג, "תביעה ייצוגית", או נתקלים בעורך דין לתביעה ייצוגית, חושבים שמדובר במשהו מאוד רחוק מאתנו. תופתעו לשמוע, שכל אחד יכול להיות

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"