Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

מי עדן תביעה ייצוגית

במהלך השנים, כמו כל חברה גדולה, עברה גם מי עדן מספר תביעות ייצוגיות. בין אם זה בשנת 2014 כשנוהלה מול מי עדן תביעה ייצוגית ביחס לגביית יתר, ובין אם זה בשנת 2022, כשהוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד מי עדן בטענה להפרת חובת גילוי ומניעת מידע ביחס להיווצרות של חוב שהיה לחברה. מה זה אומר בדיוק תביעה ייצוגית? איך זה נגמר מול חברת מי עדן? ולמה צריך עורך דין בכל מקרה של תביעה ייצוגית? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

כמה מילים על תביעה ייצוגית

מה היא בעצם תביעה ייצוגית? קודם נבין את הביטוי הזה, לפני שנדבר על מי עדן תביעה ייצוגית. מדובר על תביעה שמנהל אדם יחיד, אבל לא עבור עצמו בלבד, אלא בשם קבוצה. זה יכול להיות תביעה כנגד אדם, חברה, ואפילו רשות כלשהי. יש לציין, שבדרך כלל תביעה ייצוגית מגיעה במקרה שלאדם הפרטי, היחיד, לא משתלם לתבוע עבור עצמו בלבד, משום שההפסד שלו זניח ואינו מצדיק לשכור את שירותיו של עורך דין. בדיוק מהסיבה הזאת, עומדת לו האופציה לתבוע עבור קבוצה, אז ההפסד במצטבר הוא משמעותי, ויכול להגיע לעשרות מיליוני שקלים ויותר. עורכי דין תביעות ייצוגיות, הם המומחים בתחום, וידעו להגיד לכם, כבר בראשית ההליך, עד כמה לתביעה שלכם יש סיכוי. צריך לזכור שלתביעה ייצוגית יש גם כוח בריסון גופים וחברות חזקות, כך הן יודעות, שאם תתנהג בחוסר שרירותיות, או חוסר צדק כלפי לקוח אחד, הוא יוכל להתאגד עם לקוחות אחרים. גם אם מדובר בהתנהגות שאפשר המפקח הרגולטורי.

 

על מה תוגש תביעה ייצוגית?

ישנם מספר נושאים בהם אפשר להגיש תביעות ייצוגית, וזאת בהתאם לתוספת השנייה והשלישית לחוק התובענות הייצוגיות. מומלץ מאוד להתייעץ בנושא עם עורך דין שמבין בתחום, כמו למשל עו"ד שמעון גיגי, לפני שמבקשים את האישור להגשת תובענה ייצוגית. אז מתי נגיש?

סוגי התביעה מתי נתבע?
תביעות צרכניות לפי חוק הגנת הצרכן
  • חוסר הלימה בין המובטח על האריזה למוצר עצמו, או אי עמידה בתקנים.
  • הבטחות למבצעים של רשתות קמעוניות שלא מומשו.
  • צרכנים שמזהים שיש עסק שמטעה את קהל הלקוחות שלו.
ביטוח או קופת גמל מבטח או קופת גמל, במקרים כמו דמי ניהול חריגים שנגבו שלא כדין, או חברת ביטוח שמסרבת לבטח אירוע מסוים שלא הוחרג מראש בפוליסה.
תביעות נגד בנקים בדברים שקשורים ללקוחות של הבנקים, אם הבנק גובה עמלה שלא כדין, הבנק מסרב ליתן שירות.
ניירות ערך חברה ציבורית שמסתירה מידע מהציבור. מידע שיש לו השפעה על ערך מניותיה. כמו שנפרט להלן במקרה של מי עדן תביעה ייצוגית.
תביעה כנגד רשות מדובר ברשות מקומית או שלטונית, אם למשל גבתה סכומי מיסים או ארנונה גבוהים, שלא כדין.
תביעות כנגד גופים נוספים זה יכול להיות כנגד יבואני רכב מסיבה כלשהי. תביעה בענייני הגבלים עסקיים, כמו למשל נגד מונופולין לשעבר. תביעות בשל מפגעים סביבתיים, ותביעות של אנשים שלא קיבלו את השירות המגיע להם לטענתם. כמו למשל במקרה של מי עדן, כשנגבה סכום גבוה מדי.

 

הליך הגשת תביעה ייצוגית

בדיקת עילה – עוד לפני שמתחילים את ההליך, פנו למשרד עורכי דין שמעון גיגי, כדי שיבדקו האם אכן האירוע הוא בניגוד לדין, והאם בכלל יש עילה לתובענה ייצוגית.

בדיקת פנקס התובענות הייצוגיות – עורך דין שמעון גיגי יבחן האם כבר הוגשה תביעה ייצוגית כזו בעבר. ניתן לבחון זאת בפנקס התובענות הייצוגיות שקיים באתר "נט המשפט". הוא מאגד בתוכו את כל התביעות החל משנת 1999.

נאותות התובע – שימו לב, שלא כל אחד יכול להגיש תביעה. קודם כל על התובע, כלומר עליכם, להתייעץ עם עורך דין תביעה ייצוגית, שיספר לכם שעליכם גם להיות חלק מקבוצה של נפגעים, וגם להוכיח שאכן יש קבוצה משמעותית שנפגעה מלבדו. מלבד זאת, נערכת לתובע בדיקה האם פועל בתום לב.

הגשת התביעה לבית משפט – יש להגיש קודם בקשה לאישור תביעה ייצוגית, לבית משפט המחוזי או השלום, תלוי בסכום התביעה. ורק לאחר שהיא מאושרת כמתאימה לתביעה ייצוגית, ניתן להגיש את התביעה עצמה. בבית משפט השלום יש לשלם אגרה של 8,000 ₪, ובמחוזי אגרה של 16,000 ₪.

הערכת היקף הנזק – לאחר שבית המשפט מאשר את התביעה, היא מתנהלת, ובית המשפט גם בוחן מה הנזק.

בשנת 2009, למשל, הוגשה תביעה ייצוגית כנגד מי עדן ונביעות, בטענה שהמים של החברות אינם מינרליים כפי שדורש החוק. לאחר מכן, בשנת 2013 הוגשה כנגד חברת מי עדן תביעה מטעם לקוח של החברה, בה נטען כי החברה ביצעה העלאות מחירים פסולות, בניגוד להסכמים. בשנת 2013 לבדה ביצעה החברה שלוש העלאות כאלה. אחת מהן אף נעשתה ללא הודעה ללקוחות, והשתיים האחרות נעשו במקביל להודעה ללקוחות. בנוסף, בשנת 2014 נפסק בהסדר פשרה בתביעה שהוגשה כנגד מי עדן כי החברה תתרום 160 אלף ₪ לארגון בעלי חיים וסביבה. למה דווקא ארגון כזה? התביעה הייתה בטענה שלא ניתן למחזר את בקבוקי הפלסטיק של החברה.

בהקשר הזה צריך לציין, שחברת מי עדן כמו מספר חברות מתחרות בתחום זה, מספקת שירותים באופן שוטף בהיקף נרחב. מה זה אומר? שיש הרבה סוגי תביעות שניתן להגיש כנגדה. החל מתלונות על גובה המחיר, ועד תלונות ביחס לשירות שהיא מספקת.

בשנת 2022, הוגשה כאמור, בקשה לתביעה ייצוגית כנגד מי עדן. הטענה הייתה שהחברה מסתירה מידע מהותי בנוגע לחוב שיש לה, מהלקוחות. בכך, היא מפרה חובת גילוי, ומונעת מידע מהותי. מדובר בחוב שיש לקוח, ומצטבר מחודש, בלי שהוא יודע על כך.  לטענת התובע, החברה אינה מוסרת תעודת משולח, וכך, לא ניתן לומר האם ההספקה בוצעה במועד.

כפי שכבר ניתן להבין, תביעה ייצוגית דורשת התייעצות עם עורך דין תביעות ייצוגיות, או יותר נכון, מישהו כמו עורך דין שמעון גיגי. למה? רוב התביעות הייצוגיות נגמרות בפשרה. מהסיבה הפשוטה, שלאף חברה אין רצון למשוך הליך כזה לאורך שנים. בדרך כלל, החברות מוצאות את הדרך להוריד מהן את העול הזה. 

במקרים כאלה, עורך הדין קודם כל יסייע לכם בתחילת ההליך בגיבוש ההבנה שאתם מתאימים להליך הזה. שבאמת יש לכם עילה לתביעה, ואם לא ניגשים סתם לבית המשפט. אחר כך, כשיש צורך להגיש את הבקשה, עורך הדין יסייע לכם באיתור והמצאת המסמכים הרבים שכרוכים בבקשה מעין זה. זכרו, בגלל שמדובר בנזק לקבוצה גדולה של אנשים, יש צורך להוכיח באופן כללי את התקיימות הנזק, ולא לפנות לכל אחד מהקבוצה בנפרד.

קודם כל, עליכם למצוא עורך דין שמתמחה בתביעות ייצוגיות. לניסיון המשפטי בכלל ובתחום תובענות הייצוגיות בפרט ישנה משמעות גדולה ביחס להליך ולתוצאה אליה ניתן להגיע.

מי עדן תביעה ייצוגית
מי עדן תביעה ייצוגית
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר

קרא עוד
תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"