Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

תביעה ייצוגית ביטוח

תובענה ייצוגית משמעה הליך משפטי שבו אדם אחד או יותר, מגישים תביעה כנגד גוף מסחרי, מנהלי או ממשלתי, בשם מספר רב של אנשים שנפגעו באופן דומה להם. תביעה מסוג זה יכולה להיות כלי עוצמתי במיוחד כאשר משתמשים בה נגד תאגידים גדולים שגרמו נזק למספר רב של לקוחות, כדוגמת חברות הביטוח. במאמר זה נתעמק בנסיבות שבהן הגשת תביעה ייצוגית ביטוח עשויה לשרת את המבוטח ואת הדרך הנכונה לגשת לתהליך.

 

תביעה ייצוגית ביטוח – באילו נסיבות נשקול להגישה?

תביעות ייצוגיות נגד חברות ביטוח עשויות להיות מוגשות במקרים של גביית דמי ביטוח ביתר , או כאשר תנאי פוליסת הביטוח עוברים שינויים ביוזמת המבטחת, בניגוד למותר בחוק או להוראות המפקח על הביטוח. בשנים האחרונות, תביעות ייצוגיות רבות הוגשו נגד חברות ביטוח בישראל, מה שהביא לחתימה על הסדרים מהותיים עם מבוטחים ולקבלת פיצוי כספי משמעותי במקרים לא מעטים.

חושבים על הגשת תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח? אתם צריכים עו"ד תביעות ייצוגיות! משרד עו"ד שמעון גיגי ישמח לייעץ לכם בנושא זה במסגרת פגישת ייעוץ ראשונית בלי התחייבות מצידכם. צלצלו אלינו כעת כדי לתאם: 076-545-3770.

 

מה עלינו לעשות כאשר חברות הביטוח משנות את תנאי הפוליסה שלנו ללא ידיעתנו?

כולנו מסתמכים על חברות ביטוח במידה מסוימת, שכן לכולנו יש לפחות פוליסת ביטוח אחת, בין אם זה ביטוח לרכב שלנו, ביטוח דירה, ביטוח חיים, ביטוח בריאות, פוליסת תאונות אישיות, ביטוחי אובדן כושר עבודה, או מגוון סוגי כיסויים אחרים. שינויים בתנאי פוליסת הביטוח שלנו יכולים להשפיע על רמת הכיסוי שאנו מקבלים וכן על המצב הכספי שלנו.

אפילו עליות קטנות בדמי הביטוח, אם לא מאתרים אותן בזמן, יכולות להסתכם במאות שקלים ואם מדובר בחיסכון פנסיוני, אפילו עשרות או מאות אלפי שקלים למשך תקופת התוכנית . עם זאת, רבים מאיתנו מתקשים מאוד לעקוב מקרוב אחר התנאים והתשלומים של פוליסות הביטוח שלנו, כך ששינויים שנעשו בתנאי הפוליסה יכולים להישאר נסתרים מעינינו. למרבה הצער, חברות הביטוח מודעות לכך ולעתים קרובות מנצלות זאת על ידי הגדלת דמי הניהול או ביצוע שינויים אחרים בפוליסה, המשפיעים עלינו לרעה ללא ידיעתנו.

עם זאת, חשוב לציין שחברות הביטוח בישראל כפופות לחוקים ולתקנות שנועדו להגביל את יכולתן להגדיל ככל העולה על רוחן את תשלומי הפרמיה או לבצע שינויים בתנאי הביטוח החורגים מהסביר. אולם מכיוון שהנזק הנגרם לכל מבוטח בודד הוא בדרך כלל מינימלי, רוב המבוטחים עשויים שלא לנקוט בצעדים משפטיים כאשר המבטחת חורגת מתחום הסביר בהקשרים הללו.

בכל מקרה, ישנו כלי רב עוצמה שניתן להשתמש בו במקרים אלו וכדאי להיות מודעים לקיומו והוא: הגשת תביעה ייצוגית נגד חברת הביטוח בגין שינויים בתנאי הפוליסה הפוגעים במבוטחים.
תובענות ייצוגיות יכולות למלא תפקיד משמעותי באיזון מאזן הכוחות בין צרכנים לתאגידים רבי עוצמה, לרבות חברות ביטוח ובשורות הבאות נפרט כיצד לגשת לנושא.

 

כיצד ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח?

חוק תובענות ייצוגיות נחקק בשנת 2006 בישראל, כדי להסדיר את המספר ההולך וגדל של תובענות ייצוגיות שהפכו נפוצות יותר ויותר בעשורים האחרונים. חוק זה נותן כלי לתובעים שרוצים להגיש תביעה בשם נפגעי עוולה רבים, גם כאשר לכל תובע בודד כשלעצמו, נגרם נזק מינימלי שלא יאפשר לו כלכלית להמשיך בתביעה נפרדת. עם זאת, חשוב להכיר בכך שתביעות ייצוגיות שונות מתביעות מסורתיות ודורשות הליך מקדים לקבלת אישור שיאפשר לדון בהן בבית המשפט בחזקת תביעה ייצוגית. על מנת שהתביעה תאושר ככזו, על התובעים הייצוגיים להוכיח לבית המשפט כי מתקיימים התנאים והקריטריונים לניהול התיק כתובענה ייצוגית.

 

מה תנאי הסף לאישור התובענה כתביעה ייצוגית ביטוח?

לאישור התובענה כתביעה ייצוגית, נדרשת לתובעים הייצוגיים עילה תקפה להגשת תביעה אישית כנגד חברת הביטוח הנתבעת, והיא חייבת להיות רלוונטית גם לגבי שאר חברי הקבוצה שהם מייצגים. בנוסף, על התביעה לעמוד בקריטריונים לאישור תובענה ייצוגית, כדלקמן:

  • על המבקש מוטלת חובת ההוכחה כי הטענות שמועלות מטעם חברי הקבוצה נגד המבטחת הנתבעת, קשורות בהפרת חוקים או הפרת תקנות ספציפיות.
  • על הקבוצה שמוגשת התובענה בשמה, להיות רבת נפגעים בצורה שתהפוך את הטיפול בתביעות נפרדות נגד חברת הביטוח באם יוגשו בנפרד בידי כל חבר מחברי הקבוצה, ללא יעיל בעליל מבחינה משפטית.
  • על המבקשים חלה חובת תום הלב בהגשת התובענה.

ככל שהתביעה עומדת בקריטריונים הללו, המבקשים יידרשו להגיש בקשה לאישורה כתביעה הייצוגית בבית המשפט הרלוונטי. בכתב התביעה יש לכלול תיאור של נשוא התביעה על כל פרטיו, בציון התקנות ו/או החוקים אשר תומכים בטענות התובעים ורשימת חברי הקבוצה המיוצגת במסגרת התביעה.

אם בית המשפט יתרשם שהתנאים האלו מתממשים, התובענה תאושר כתביעה ייצוגית ובית המשפט יתקדם לשלב הדיון בה. אולם לא אחת, הצדדים מגיעים בפועל להסדר פשרה אחרי שהתביעה מאושרת. גם הסדר כזה מצריך קבלת אישור מבית המשפט.

 

לסיכום – הדרך להצלחה בתביעה ייצוגית ביטוח מתחילה פה

קיימות נסיבות שונות בהן שינויים בתנאי פוליסת ביטוח יכולים להביא לפיצוי משמעותי למבוטחים באמצעות תביעות ייצוגיות. חשוב להיות מודעים להשפעה המשמעותית שיכולה להיות לכלי זה במניעת ניצול לרעה של כוח מצד חברות הביטוח לטובת גביית כספים עודפת ובלתי חוקית מלקוחותיהן.

משרד עורך דין שמעון גיגי סייע במהלך שנות פעילותו הרבות לאנשים רבים בישראל להגיש הגשת תביעות ייצוגיות נגד חברות ביטוח, חברות מסחריות, משרדי ממשלה, גורמים מנהליים וגופים נוספים. הייצוג המשפטי אותו מספק משרד עורך דין שמעון גיגי לטובת לקוחותיו, איפשר למבוטחים רבים, לממש את הזכויות שלהם מול המבטחת שממנה נפגעו ולהשיג את התשלום המגיע להם כחוק, לרבות פיצוי נאה בחלק משמעותי מן המקרים.

במידה ואתם מעוניינים לבדוק את שאלת ההיתכנות להגשתה של תביעה ייצוגית נגד חברת הביטוח אך אינכם יודעים כיצד בדיוק ניגשים לתהליך, צוות משרד עו"ד שמעון גיגי, ישמח לקבוע עבורכם שיחת ייעוץ שבה נעשה סדר בנושא ונשיב על כל שאלותיכם.

צרו קשר עם משרדנו עוד היום ותאמו את שיחת הייעוץ שלכם ללא צורך בהתחייבות מצידכם – להשארת פרטים לחצו כאו או חייגו: 076-545-3770.

חברות הביטוח במדינת ישראל, כפופות לחוקים ולתקנות שנועדו להגביל את יכולתן להגדיל את תשלומי הפוליסה או לבצע שינויים בתנאי הביטוח החורגים מהסביר. בהתאם לכך, ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח במקרים של גביית יתר של דמי ביטוח, או כאשר תנאי הפוליסה משתנים בניגוד למותר בחוק. 

על מנת להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח בישראל, יש צורך בעילה להגשת תביעה אישית של התובעים המייצגים כנגד חברת הביטוח הנתבעת וכן בקיומה של עילה רלוונטית להגשת תביעה גם מצד שאר חברי הקבוצה. בנוסף, על התביעה לעמוד בקריטריונים לאישור תובענה ייצוגית. אם יקבע בית המשפט כי מתקיימים תנאים אלו, תאושר התובענה הייצוגית ובית המשפט ימשיך לדון בתיק.

אנשים המעוניינים להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח יכולים להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני נזיקין וביטוח. חשוב לפנות לסיוע של משרד עורכי דין המתמחה בייצוג לקוחות בתביעות ייצוגיות מול חברות ביטוח בישראל ובתביעות פרטניות העוסקות במחלוקות עם חברות ביטוח, כדי להבטיח את הצלחת התיק.

ברוב המקרים, הצדדים יגיעו להסדר פשרה לאחר אישור תובענה ייצוגית, אשר תידרש אף היא לאישור בית המשפט. במידה והתביעה תצליח, הפיצוי שיתקבל יכסה את הנזק הכולל לכלל הלקוחות, והתובע הייצוגי יקבל גמול נאה במסגרת הסכם הפשרה כתגמול על מאמציו, לטובת הקבוצה.

תביעה ייצוגית ביטוח
תביעה ייצוגית ביטוח
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר

קרא עוד
תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"