Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

תביעה ייצוגית נגישות אתרים

בשנים האחרונות נושא הנגשת אתרים זוכה לתשומת לב משמעותית, מה שהוביל לעלייה בתביעות ייצוגיות. עם ההסתמכות הגוברת על האינטרנט עבור פעילויות שונות, וכן החובה שמופיעה בחוק זוויות זכויות לאנשים עם מוגבלויות, החובה להיות נגישים, הפכה לחלק מהותי עבור אתרי האינטרנט, בעיקר עבור אנשים עם מוגבלויות. מאמר זה בוחן את המושג "נגישות לאתרים", המקור המשפטי לתביעות מסוג זה, דרכי ההתמודדות עמן, ולמה אתם מוכרחים להתייעץ עם עורך דין לגבי הנושא, כבר בשלב מוקדם מאוד.

 

המקור המשפטי

לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, תשנ"ח – 1998, וכן התקנות שהותקנו לפי חוק זה, ישנן חובות רבות המוטלות על העסקים, ביחס לאנשים עם מוגבלויות. כך, הנגשת אתרים הופכת לחובה חוקית עבור עסקים. חובות נוספים המוטלים עליהם כחלק מתקנות החוק, הן החובה להנגיש את המשרדים שלהם, לפרסם בעסק ובאתר הצהרת נגישות, וחובות נוספים. איך זה קשור אליכם? החוק גם נותן יכולת לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק, במקרה שעסק כלשהו לא עמד בחובות שנקבעו לו. עו"ד שמעון גיגי, מומחה לתובענות ייצוגיות, יסביר לכם, שישנם עותרים שמשתמשים בתקנות הללו, ובאפשרות לתבוע ללא הוכחת נזק, כדי להניב לעצמם רווח אישי. לפי המחוקק, נראה שאין אם זה שום בעיה, ואולי זו אף הייתה אכן מכוונותיו. כשיש עותרים סדרתיים על אי יישום הוראות החוק או תקנותיו, נחסך למדינה הצורך להפעיל בעצמה את האכיפה בתחום.

 

מה זה אומר "נגישות אתרים"?

נגישות אתרים מתייחסת לעיצוב ופיתוח כולל של אתרים המבטיחים שאנשים עם מוגבלות יכולים לתפוס, לנווט, לקיים אינטראקציה עם האתר ועם משתמשים אחרים, ולהבין את התוכן המסופק. זה כרוך בהפיכת אתרים למתאימים לטכנולוגיות מסייעות שונות, כגון קוראי מסך, מגדילים ותוכנות זיהוי קול. ישנם כמה מה מחסומים נפוצים לנגישות אתרים, למשל, היעדר טקסט חלופי לתמונות, היעדר אפשרויות ניווט במקלדת וטפסים וכפתורים בלתי נגישים.

 

עלייתן של כמות התביעות הייצוגיות

בשנים האחרונות עלה מספר כמות התביעות הייצוגיות, ניתן לייחס את העלייה בתביעות ייצוגיות הקשורות לנגישות אתרים למספר ההולך וגדל של אנשים עם מוגבלויות המבקשים גישה שווה לשירותים ומידע מקוונים. תביעות אלה מערבות בדרך כלל קבוצה של תובעים שטוענים שאתר מסוים מפר את התקנות, בכך שהוא לא נגיש לאנשים עם מוגבלויות. הרציונל מאחורי תובענות ייצוגיות הוא להבטיח שמספר רב של אנשים פגועים יכולים לאחד כוחות ולחפש פתרון קולקטיבי, במקום להמשיך בתביעות פרטניות.

 

אבל מה הבעיה?

ישנה דרך לנצל את החוק לרעה, וכך עושים מספר תובעים. זו בדיוק הסיבה, שמומלץ להתייעץ עם עורך דין תביעות ייצוגיות, כשאתם נתקלים בתביעה כזאת. איך זה עובד? ברגע שתקנות ההנגשה, גם על אתרי האינטרנט, נכנסו לתוקף, הגיע הגל הראשון של איומים בתביעה כלפי בעלי העסקים. וכך, מרבית העסקים אכן הנגישו את האתרים שלהם כפי שדורש החוק.

העומס הרב של איומי התביעה, הביא את העסקים לסייע בתיקון החוק, כך שהוסף לחוק סייג. הסייג קובע שעסק שלא הנגיש את עצמו בצורה מלאה, יכול, במשך 60 יום ממועד הפנייה, לתקן את החוסרים בהנגשת האתר שלו. לאחר שתיקן את החוסרים, אותו עסק לא יצטרך לשלם את הפיצויים הקבועים בחוק. הסוגיה המשפטית שהתעוררה בעקבות תיקון החוק היא האם עסק שלא פרסם הצהרת נגישות, עומד בגדרי הסייג, ויש לו 60 יום לתקן חוסר זה, או שהצהרת הנגישות לא נכללת בסייג 60 הימים שיש לעסק לתקן, גם אם שאר האתר הונגש.

 

מה אומרת הפסיקה בבית המשפט על מצבים מעין עלה?

שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, יסכה רוטנברג, התייחסה בפסיקה לגבי תביעה דומה בשנת 2021 לתובענות ייצוגיות דומות, שכל מטרתן היא להשיג תגמול הסתלקות גבוה. כלומר, התובעים מגיעים להסדר פשרה עם הנתבעים, ומאשרים את בקשת ההסתלקות שלהם בבית המשפט, כשהם כמובן, מקבלים פיצויים לא קטנים. וכך כתבה השופטת: "בצורך לקדם הגשת תובענות ייצוגיות ראויות ולמנוע תובענות סרק. בהתחשב בשיקולים האמורים, אינני מוצאת לאשר את הסכמת הצדדים לעניין היקף הגמול ושכר הטרחה שישולמו למבקש ולבא כוחו, ואני מוצאת להעמידם על מחצית מהסכום שהוסכם", ולאחר מכן, כאמור, הפחיתה את הגמול לתובעים במחצית.

בעצם, השופטת הבהירה, שהגשת התביעה במקרה הזה לא הועילה באמת לבעלי המוגבלויות, ודי ברור שעסקה בזוטי דברים, ולא באמת הועילה לקבוצה כתביעה ייצוגית. אחד הדעות השולטות כיום בפסיקה, בנושאים כגון אלה, פרסום הצהרת נגישות באתרי בעלי עסקים, היא שתביעות ייצוגיות בתחום הזה הן מהלך קנטרני ומיותר, ואין בו דאגה אמיתית לבעלי המוגבלויות.

 

טיפול בתביעת נגישות אתרים

 

איך מטפלים בתביעה כזאת?

אם העסק או הארגון שלך עומדים בפני תביעה ייצוגית בנוגע לנגישות אתרים, יש לקחת בחשבון מספר שלבים:

  • התייעצו עם עורך דין: ישנה חשיבות מכרעת להתייעץ עם עורך דין מנוסה המתמחה בענייני תובענות ייצוגיות בכלל, כמו משרד עורך דין שמעון גיגי, ותובענות ייצוגיות בנושאי נגישות אתרים בפרט. עורך דין שמבין בתחום יוכל להדריך אותך בתהליך המשפטי, להעריך את נקודות החוזק והחולשה של התיק ולפתח אסטרטגיית הגנה המותאמת למצב הספציפי שלך.
  • ביקורת נגישות – כל עורך דין תביעות ייצוגיות יאמר לכם, שלפני שאתם ניגשים לתביעה, עליכם לבחון את מצבכם. ערכו ביקורת נגישות מקיפה באתר שלכם. ביקורת נגישות מקיפה יכולה לעזור לזהות את החסמים הקיימים ולספק המלצות לתיקון. צעד זה מדגים גישה פרואקטיבית לעמידה בדרישות נגישות ויכול להועיל בבית המשפט.
  • לא להתעלם – שימו לב, אם קיבלתם מכתב התראה לגבי תביעה כזאת, הדבר האחרון שאתם יכולים לעשות זה להתעלם מהאזהרות. למה? בסוף כנראה תוגש התביעה, ואתם לא רוצים לנסות לתקן את המצב לאחר שהוא כבר קרה והתביעה הוגשה לבית המשפט. גם אם, כפי שנכתב לעיל, הדעה השלטת בבית המשפט תומכת בכם, לא תרצו להטיל את כל יהבכם על שופט, שיתכן שיסטה מדעה זו.

 

במה יסייע עורך הדין?

עורך דין, כמו עורך דין שמעון גיגי, שמתמחה בתחום התובענות הייצוגיות, ובעיקר בתחום האינטרנט, ידע לבחון, כאמור, יחד אתכם, את מידת ההצדקה לתביעה בחוסר שהיה באתר האינטרנט של העסק שלכם. גם בתי המשפט מבינים, שישנו ניצול לרעה בתחום זה, וכי ישנם מספר עותרים סדרתיים, שתפקידם אולי חשוב מאוד בנושאים אחרים בתובענות ייצוגיות, אך בתחום זה, הם נתפסים לדברים אזוטריים, כמו למשל פרסום הצהרת נגישות. לחץ בתחום הזה, לא באמת יסייע לנגישות בעלי המוגבלויות, שזו תכלית החוק בסופו של דבר.

 

איך בוחרים את עורך הדין המתאים?

למצוא עורך דין תביעות ייצוגיות מקצועי ואמין זה לא דבר פשוט כל כך. בדרך כלל, ההמלצה היא להתייעץ עם חברים ובני משפחה. לא מעט פעמים תגלו שמישהו ממכרכם כבר התייעץ או עבד בעבר עם עורך דין. המאמץ שלכם צריך להתמקד במציאת עורך דין שמבין בדיוק בתחום הזה, וידע לסייע לכם בבניית טיעון משפטי מנומק ומנוסח אל מול מכתב ההתראה שנשלח לכם. מענה טוב, יסייע לכם גם לאחר מכן, במשא ומתן לפשרה, ככל שיהיה כזה. זכרו, אתם צריכים מישהו שמבין בתחום, בצד שלכם, שיקדם את האינטרסים שלכם.

 

תביעה ייצוגית נגישות אתרים
תביעה ייצוגית נגישות אתרים
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר

קרא עוד
תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"