Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן כלפי ציבור רחב של בעלי עניין. התביעה הייצוגית היא מכשיר של האזרח כנגד הממסד במדינות דמוקרטיות, בארץ תביעות ייצוגיות הן כלי משמעותי נגד גופים גדולים בכלל וגופי תקשורת בפרט, בשנים האחרונות אפשר לראות שתביעה ייצוגית סלקום היא אירוע החוזר על עצמו ומציב את הארגון בפני תשלום פיצויים נרחבים ללקוחותיה.

 

מהי תביעה ייצוגית?

תביעה ייצוגית היא מונח משפט הבא לתאר סיטואציה שבה אדם בודד או קבוצה קטנה של תובעים שנפגעו מהתנהלותו של גוף כלכלי גדול או של גוף שלטוני מגישים תביעה בשם כלל הנפגעים מאותה התנהלות.

תביעה ייצוגית דנה לרוב במקרים בהם נגרם עוול קטן במהותו לאדם הבודד, אך העוול חל על אלפי ואף מאות אלפי לקוחות במקרה של ישראל. לכן מייצרים פלטפורמה שבה סך התביעות הקטנות מצטברות לכדי תביעה משמעותית אחת. התביעה הייצוגית תובל על ידי עו"ד תביעות ייצוגיות או במקרים ספציפיים על ידי עורכי דין מקצועיים דוגמת עורך דין דיני עבודה או, עורך דין גביית חובות.

התביעה הייצוגית נתפסת הן על ידי המחוקק והן על ידי מערכת המשפט ככלי חשוב ביכולת של האזרח הפשוט לפקח או לעמוד מול גופי ענק או מוסדות שלטון. העובדה שהתביעה הייצוגית מרכזת נפגעים רבים שכל אחד מהם נפגע באופן שלא מייצר עבורו רצון לתבוע את מייצר העוול היא מעין כלי פיקוח המחייב את הגופים הללו לנהוג כראוי.

עיקרון התביעה הייצוגית כאמור הינו רעיון משפטי המקובל במדינות המערביות והדמוקרטיות וכך גם בישראל, החל משנת 2006 הוסדר החוק באופן שמתאים אותו למצב בעידן המודרני.

 

העקרונות המנחים של תביעה ייצוגית

במידה ואתם חשים שהינכם ניצבים בפני סיטואציה המאפשרת קיומה של תביעה ייצוגית חשוב שתכירו את העקרונות הבסיסיים של תביעה ייצוגית בין אם אתם מגישים תביעה ייצוגית כנגד סלקום או גוף תקשורת אחר או אם אתם מגישים תביעה כנגד כל גוף אחר. הדבר הראשון המומלץ לעשות הוא להתייעץ עם עו"ד תביעות ייצוגיות אשר ידע לנווט את הספינה של התביעה הייצוגית כנגד הגוף הנבחר בצורה מיטבית, משרד עו"ד שמעון גיגי מלווה ומוביל קבוצות ויחידים בתביעות ייצוגיות בכלל ובתביעות כנגד גופי תקשורת בפרט.                                                         

הרעיון הבסיסי העומד בתביעה ייצוגית היא להשיג צדק עבור עוולה קטנה, כזאת שגרמה נזק נמוך לקבוצה רחבה של בני אדם, במידה ואתם מעוניינים להגיש תביעה ייצוגית כנגד סלקום, הבינו בשלב הראשון את ממדי התופעה, לתביעה ייצוגית אין בסיס משפטי וכדאיות כלכלית אם לא יוכח שהיא פגעה במספר רחב של אנשים.

הבסיס הכלכלי הוא משמעותי, היות והנזק הנגרם לכל אחד הוא זניח במונחים משפטיים, וודאי לא נזק המצריך או מצדיק פניה להליכים משמעתיים, לתובע הפרטי אין עניין להגיש תביעה רגילה בשל העלות הגבוהה והזמן המתמשך שייקח לתביעה להתנהל התביעה הייצוגית מהווה פתרון להעמיד חברה על טעותה באופן קולקטיבי. ההיגיון לא מקבל שתוגש תביעה על ידי עורך דין כנגד סלקום על חיוב יתר של עשרות ואף מאות שקלים, מכוון שהפיצוי המירבי שיתאפשר על תביעה כזאת יהיה נמוך ביותר עד אפילו חסר משמעות עבור התובע הבודד, זאת ביחס לזמן ולהשקעה הכספית שהיא דורשת.

מכאן שהתביעה הייצוגית מעניקה את הסעד החסר במראה שכזה ופועלת לתיקון העוול שגרמה החברה.

מכיוון שהתביעה הייצוגית מוגשת בשם רבים אך מובלת בידי אדם יחיד או קבוצה קטנה של אנשים, במקרה והתביעה תתקבל ויוענק פיצוי לתובעים, האדם או הגוף שעמדו בראש התביעה יזכו לתגמול מיוחד בפסק הדין הן בשל העובדה שהם הובילו את המהלך, והן בשל הראייה של שלטון החוק בפעולה זאת, כפעולה אזרחית מהמעלה הראשונה.

התביעה הייצוגית היא כמו שהזכרנו גם מכשיר לאיזון הכוחות בחברה בין ארגונים גדולים וחזקים, או מוסדות שלטון לבין האזרח הפשוט. התביעה הייצוגית מאפשרת לאזרח לעמוד על זכותו ולא לוותר על המגיע לו גם אם מדובר על סכומים קטנים יחסית, הרי קל להבין שסכומים קטנים מכל לקוח עבור הגוף הכלכלי שנגבו שלא כדין, מצטברים לסכומי עתק שנגבו במרמה.  

 

השלבים העיקריים בתהליך התביעה הייצוגית

חשוב להבין את השלבים שיש לעבור כאשר ניגשים להגשת תביעה ייצוגית מול סלקום או כל ארגון אחר, התביעה הייצוגית שונה בחלק מהדברים מתביעה רגילה ואפשר להבין זאת, מומלץ בראש ובראשונה לפנות למומחה בתחום, עורך דין שמעון גיגי ילווה אתכם כעורך דין תביעות ייצוגיות מומחה לאורך כל הדרך.  

  • השלב הראשון שיש לבצע עוד טרם הפניה לבית המשפט, היא בדיקה ברשומות האם התנהל בעבר או שמא מתנהל בזמן הבדיקה הליך משפטי זהה כנגד אותו הארגון או שהוגשה תביעה, במקרה כזה יבקש בית המשפט לאחד את התביעות.    
  • השלב השני יתבצע כאשר עורך הדין לתביעות ייצוגיות יפנה אל בית המשפט על מנת לאשר את התביעה, כתביעה ייצוגית. זהו שלב בעל משמעות גדולה, היות שכבר כאן יכול השופט לדחות את התביעה ולהימנע מדיון בבקשה לתביעה ייצוגית. בשלב זה תעשה החברה שנגדה הוגשה התביעה מאמצים לבטל את התביעה גם במחיר של פשרה, זאת על מנת להימנע מפגיעה בשמה הטוב ותשלום פיצויים גבוהים.  
  • השלב השלישי  לאחר קבלת האישור מהשופט, תעבור התביעה להתדיינות בבית המשפט באופן רגיל, כאשר גם בשלב זה ייתכן והנתבעת תנסה להגיע לפשרה טרם קביעת פסק הדין.             בשלב זה עורך הדין לתביעות ייצוגיות משני הצדדים יטענו את טענותיהם בנושא.
  • השלב הרביעי פסק הדין של השופט. במידה ומי משני הצדדים ירצה להגיש ערעור הוא זכאי לכך. אפשר לציין שבמידה והתובעים זוכים בתביעה, לאדם אשר הוביל את התביעה יוגדרו פיצויים מוגדלים.
  • השלב החמישי הערעור, כאמור כל אחד מהצדדים יכול להגיש את הערעור שלו על החלטת בית המשפט.                                                               

 

תביעות ייצוגיות כנגד סלקום 

קבוצת סלקום היא אחת מקבוצות התקשורת הידועות, הגדולות והחזקות בישראל, ניתן גם לומר שהיא זוכה לפופולאריות רבה בקרב הציבור הישראלי, היא משרתת בכל רגע נתון מאות אלפי משפחות ומגיעה מידי יום למיליוני ישראלים במגוון השירותים הנרחב שהיא מספקת, אם זאת גם סלקום פועלת לעיתים שלא כראוי והיא חושפת עצמה לתביעות ייצוגיות כנגד סלקום על שלל ענפי החברה. נציג כאן שני מקרים מהשנים האחרונות כדוגמה להתנהלות קלוקלת מול צרכנים בסכום נמוך עבור הצרכן הבודד, אך עם רווח נכבד לחברת סלקום.

  • בתביעה ייצוגית כנגד סלקום שהגיעה לסיום בשנת 2022 והחלה בשל אירועים בשנת 2017 הוחלט שבתביעה ייצוגית סלקום תחויב בפיצוי ללקוחותיה בגובה של 23 מיליון ₪ על חיובי יתר שגבתה החברה בעת העברת מינויים באופן אוטומטי בין חבילות גלישה שונות ובחיוב של 5-7 ₪ בכל חודש. התביעה הייצוגית מול סלקום הגיע לדיון בבית המשפט שם עוד בטרם נקבע פסק הדין של השופט, הגיעו הצדדים להסדר שבו חברת סלקום תפצה את לקוחותיה בסכום של יותר מעשרים מיליון ₪. 
  • בתביעה שהסתיימה חודש פברואר 2022 הגיע חברת סלקום לפשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה שבה תשלם 8.5 מיליון ₪ כפיצוי ללקוחות שלה. החברה הגיעה לפשרה עם התובעים לאחר שהתברר במהלך הדיון בבית המשפט שסלקום צירפה מאות אלפי לקוחותיה לתוכנית סלקום חו"ל ללא ידיעתם וללא רצונם. הפיצוי שהציעה סלקום הוא שוברי קניה לרשת דינמיקה שבבעלותה על סך 60 ₪. הסכם הפשרה התקבל על ידי שופטת בדימוס שלא ניהלה את הדיון אלה הצדדים פנו אליה לטובת הגעה להסדר.
תביעה ייצוגית סלקום
תביעה ייצוגית סלקום
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר

קרא עוד
תביעה ייצוגית הוט

  תביעה ייצוגית הוא מונח אשר חדר לחיינו בשנים האחרונות. המודעות הצרכנית והרצון של האזרח לעמוד על זכויותיו מוצאים באפשרות התביעה הייצוגית כלי יעיל להתמודדות

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"