Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 63 ביקורות
js_loader

תביעה ייצוגית ספאם אושרה נגד סטימצקי

בית משפט המחוזי בחיפה אישר תביעה ייצוגית נגד סטימצקי בשל משלוח הודעת ספאם

לאחרונה אושרה תביעה ייצוגית בגין משלוח ספאם נגד סטימצקי בבית המשפט המחוזי בחיפה. התביעה הייצוגית הוגשה בעקבות שליחת הודעת יום הולדת שיווקית ללקוח שביקש במפורש שלא לקבל דיוור פרסומי. בעקבות החלטה משמעותית זו, ננתח את פסק הדין לעומק כדי להבין טוב יותר את גבולות 'חוק הספאם': מה נחשב לפרסומת אסורה ומהן הטעויות שעלולות לחשוף עסקים לתביעות דומות.

תביעה ייצוגית בשל משלוח ספאם:

פסק דין משמעותי שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בחיפה, מדגיש את גבולות המותר והאסור בשליחת מסרים שיווקיים ללקוחות.

בית המשפט קיבל בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשת סטימצקי, שהוגשה על ידי משרדנו, בגין הודעת SMS שנשלחה למרות הבקשה שלא לקבל דברי פרסומת.

פסק הדין מבהיר את פרשנותו של "חוק הספאם" ומחזק את ההגנה על פרטיות הצרכנים.

בית המשפט אף ציטט את מילות השיר של נסרין קדרי וכתב כך:

הלכה למעשה המבקש פעל כמילות השיר:

"לא לפנות אלי
לא לדבר אליי
אל תבוא אליי
אל תתקשר אליי"

תביעה ייצוגית בשל הודעת ספאם אסורה

ההליך המשפטי החל בעקבות הודעת טקסט הנשלחת ללקוחות מועדון החברים של סטימצקי

בה ברכת יום הולדת והצעה להנחה של 10% ברכישת ספרים בסטימצקי.

על פניו, ההודעה נראית כשירות לקוחות תמים.

אך הבעייתיות טמונה בכך שהלקוח, בעת הצטרפותו למועדון הלקוחות של הרשת, ציין במפורש כי אינו מעוניין לקבל מסרים פרסומיים.

בנוסף להודעה שנשלחה לא צרפה סטימצקי אפשרות הסרה, ללקוח שאינו מעוניין לקבל הודעות שיווקיות, דבר המתחייב על פי חוק הספאם (חוק התקשורת)

ובכך למעשה סטימצקי הפרה את הוראות סעיף 30א לחוק התקשורת, כידוע הפרה של חוק הספאם מאפשרת הגשת בקשה לאישור התובענה כייצוגית.

 

מה ההבדל בין הודעה שירותית לבין הודעת ספאם?

להגנתה, סטימצקי טענה כי ההודעה ששלחה היא שירותית ואינה "דבר פרסומת" , וכי מטרתה הייתה רק ליידע את הלקוח על זכאותו להנחה של 10%.

כמו כן טענה סטימצקי כי הלקוח הסכים לתקנון המועדון, ובתוך התקנון כתוב כי הלקוח בעת הצטרפותו למועדון מאשר שישלחו אליו הודעות שיווקיות (הודעות ספאם).

 

הגנת זוטי דברים

סטימצקי גם טענה כי משלוח הודעה עם ברכת יומולדת פעם בשנה, גם אם היא אסורה היא למעשה "זוטי דברים".

או בלשון העם, "בקטנה" למה לעשות מזה עניין?

בית המשפט, בראשות השופט איל באומגרט, דחה את הטענות וקבע באופן ברור:

הודעת יומולדת היא הודעת ספאם:

בית המשפט קבע כי המטרה האמיתית של ההודעה, חרף ברכת יום ההולדת, היא לעודד רכישת מוצרים והוצאת כספים.

הקישור לאתר האינטרנט של הרשת, ששולב בהודעה, חיזק את המסקנה כי מדובר במסר בעל אופי מסחרי מובהק.

הסכמה כללית לתקנון אינה מספיקה:

פסק הדין מדגיש כי החוק דורש "הסכמה מפורשת" לקבלת דברי פרסומת.

לא ניתן להסתפק באישור כללי של תקנון, במיוחד כאשר הלקוח הביע באופן אקטיבי את סירובו לקבלת פרסומות, סירובו המפורש של הלקוח גובר על כל הסכמה משתמעת.

אין מקום לטענת "זוטי דברים":

בית המשפט חזר על ההלכה לפיה מוסד התובענה הייצוגית נועד בדיוק למקרים שבהם הנזק לפרט קטן, אך הנזק המצטבר לקבוצה גדולה של צרכנים הוא משמעותי.

ההליך הייצוגי הוא הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת מסוג זה.

לסיכום

לאור האמור, בית המשפט אישר את ניהול התביעה כייצוגית עבור חברי מועדון הלקוחות של סטימצקי שקיבלו הודעת יום הולדת דומה על אף שביקשו שלא לקבל חומרים פרסומיים.

פסק הדין מהווה תמרור אזהרה לחברות מסחריות ומבהיר כי עליהן לכבד את פרטיות לקוחותיהן.

על החברות להימנע ממשלוח מסרים שיווקיים, גם אם הם "עטופים" במעטה של הודעה שירותית, ללא קבלת הסכמה מפורשת וברורה כנדרש בחוק.

 

לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
מהי תביעה ייצוגית

מהי תביעה ייצוגית התביעה הייצוגית היא כלי חשוב המאפשר לאדם בודד לייצג קבוצה שלמה מבלי לבקש את רשותם ולהגיש תביעה משפטית אחת כנגד חברה או

קרא עוד