Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר לא שמות לנגד עיניהם את טובת האזרח. הרעיון של התביעה הייצוגית הוא פרקטיקה מקובלת ברחבי העולם המערבי והדמוקרטי ויש לה חשיבות גם בפן האזרחי ולא רק המשפטי או הצרכני. בתביעה ייצוגית פנגו אפשר לראות דוגמה לתביעה המקיימת עקרונות אלו.

 

מהי תביעה ייצוגית ומהי מטרתה?

תביעה ייצוגית היא תביעה המתרחשת במשפט האזרחי שבה אדם או קבוצת בודדים מנהלים תביעה משפטית בשם קבוצת נפגעים גדולה באמצעות עו"ד תביעות ייצוגיות. הבסיס של התביעה עומד על כך שקבוצת רבים מובהקת נפגעה באופן קל, אך בצורה כזאת שנגרם סוג מסויים של עוול. הנזק הנגרם הוא כאמור כזה שאין בו מקום להגיש תביעה בשל ממדי הפגיעה ברמה האישית והעלויות הכרוכות בכך, אך בצורה מאוגדת של קבוצת הרבים התביעה הופכת לבעלת משמעות אחרת.

התביעה הייצוגית מאפשרת לאחד מנפגעי הקבוצה שהופך בהליך לתובע הייצוגי לקיים תביעה בשם קבוצת הנפגעים כולה ובתמורה לכך לקבל תמורה מוגדלת לעומת שאר התובעים עבור העיסוק שלו בתביעה.  התביעה הייצוגית מעניקה למעשה את האפשרות לנהל הליך משפטי בגין עוולה שהתקיימה, עוולה שלא היה לה סיכוי להתקיים ברמה המשפטית של כל תובע בנפרד. בנוסף היא מאפשרת חיסכון במשאבים על ידי הגשת תביעה אחת מרוכזת במקום רצף של תביעות באותו הנושא.

לאורך השנים אפשר לזהות שהתביעות הייצוגיות עוסקות לרוב בעניינים הקשורים בארגונים הבאים: בנקים, חברות הביטוח, ניירות ערך, הגנת הצרכן ואיכות הסביבה.

חשיבותה של התביעה הייצוגית היא בהיותה מכשיר רב כוח בידי הציבור שיש בו לאזן את הכוחות הלא שוויוניים של האזרח הקטן כנגד גופים צרכניים רבי כוח או משרדי ממשלה, למשל במקרה שבו יעסוק המאמר תביעה ייצוגית פגנו. 

 

תביעות ייצוגיות בעולם

תביעות ייצוגיות הן לא המצאה ישראלית. זוהי פרקטיקה המקובלת בעולם ומשמשת כמכשיר משפטי מובהק של הגנה על אזרחי המדינות אל מול תאגידי הענק אשר מאפיינים את העולם המערבי הקפיטליסטי.

העקרון העומד בבסיס התביעה הייצוגית לא משתנה באופן חריג בין מערכת משפט אחת לאחרת, כמובן שלכל מדינה קיימת המערכת שלה, אך העיקרון של התביעה הייצוגית הוא חוזר על עצמו, קבוצה קטנה המיוצגת על ידי  עו"ד תביעות ייצוגיות או במקרים מקצועיים יותר יכול להיות גם עור דין מקצועי אחר דוגמת עורך דין דיני עבודה, המגישים בשם קבוצת נפגעים גדולה תביעה כנגד גוף גדול בגין עוולה קטנה הפוגעת בציבור גדול.

אחד המוטיבים החשובים של התביעה הייצוגית ברחבי העולם היא מתן כלי כנגד חברות ענק שבעשורים האחרונים הפכו להיות חוצי גבולות ומדינות ולעיתים מנצלות מצב זה לחמוק מעונש. התביעות הייצוגיות בהקשר העולמי מאפשרות לפגוע בתאגידי הענק הגלובליים במדינות שונות ומהווה למעשה מעין תמרורי אזהרה עבור החברות הללו בעת פעולותיהם במדינות שונות. לעיתים תביעה ייצוגית כנגד ארגון גלובאלי במדינה מסוימת, יחייב אותה לבצע פעולות תיקון גם במדינות אחרות וגם כאן יש חשיבות לתביעות הייצוגיות.   

   

תביעות ייצוגיות בישראל

מדינת ישראל יישרה קו עם המקובל בעולם ותביעות ייצוגיות או בשמן המקצועי, תובענות ייצוגיות, הפכו להיות כפופות החל משנת 2006 לחוק התובענות הייצוגיות. אלו כאמור תביעות המתאפשרות באמצעות עו"ד תביעות ייצוגיות לקבוצה מאורגנת של אנשים כתחליף להגשת גל של תביעות זהות באותו נושא. בישראל ניתן להגיש את התביעה הייצוגית בשם אדם בודד, קבוצת תובעים, בשם קבוצה שנפגעה או ארגון שאין לו זיהוי פוליטי.

חשוב להבין שלא כל מקרה מתאים להגשת תביעה ייצוגית וכחלק מתהליך הגשת התביעה, נדרש בית המשפט לאשר אותה על בסיס השיקולים והטיעונים המובאים לפניו טרם החלה העתירה להתדיין בבתי המשפט, בשל כך יש חשיבות להיעזר בשירותים של עורכי דין מומחים לתחום כאשר אפשר להיעזר בעורך דין לגביית חובות במידה ותביעה עוסקת בכך, או לחלופין בעורך דין לדיני עבודה במקרה אחר, בכל מצב אפשר להשתמש בשירותים של  עו"ד תביעות ייצוגיות שמכיר את עולם התביעות על בוריו, משרד עו"ד שמעון גיגי מתמחה בטיפול בתיקי תביעות ייצוגיות בישראל. 

 

הסיבות שבגינן ניתן להגיש תביעות ייצוגיות בישראל

מערכת המשפט הישראלית מאפשרת הגשת תביעות ייצוגיות במגוון סיבות שבהן יש עבור קבוצה גדולה של אנשים היתכנות לקיומה של פגיעה מצד ארגון גדול, נראה כאן את חלק מהמוטיבים העיקריים שבהן מגישים תביעות ייצוגיות.

  • ניירות ערך – מקרים שבהם קבוצה גדולה של משקיעים הונתה, או פעלו כנגדה ברמייה מכוונת על ידי חברה העוסקת בניירות ערך או מי מנציגיה. 
  • עוולות צרכניות – כל הקשור למכירת מוצרים פגומים, או פרסום שגוי לגבי שירות מסויים או תנאי עסקה שהתחייבו לגביהם. במאמר זה נציג מקרים של תביעה ייצוגית כנגד פגנו.
  • זכויות עובדים – כל מקרה של אפליה, הפרת דיני עבודה באופן סדרתי ועניינים הנוגעים לשכר או שעות העסקה
  • פגיעה ממפגעים סביבתיים – מצבים בהם יש פגיעה ממשית בקבוצה רחבה של אנשים בשל השפעה של נזק סביבתי או זיהום אוויר

 

 תביעות עבר כנגד פגנו

חברת פנגו היא חברה המספקת שירותים שונים הקשורים בחניה ושירותי דרך שונים באופן דיגיטלי באמצעות אפליקציה דיגיטלית ייעודית. לחברה יש מאות אלפי לקוחות רשומים בישראל והיא מפעילה שירותים שונים. לאורך השנים האחרונות נחשפה החברה לשתי תביעות ייצוגיות שהוגשו נגדה ובית המשפט אישר את קיומן בבית המשפט, בסופן פסק בית המשפט שחברת פנגו נהגה באופן לא ראוי וחייבה את החברה לתשלום פיצוי למאות אלפי לקוחות.

מקרה 1 בשנת 2022 אושר בבית המשפט המחוזי בתל אביב הסכם פשרה בתביעה הייצוגית שהוגש כנגד פנגו על כך שהחברה גבתה סכום חודשי של 5.9 ₪ על אחד משירותי החברה ללא קבלת אישור וללא ידיעת הלקוחות, זאת לאחר שההודעה על התשלום התקבלה לאחר החודש הראשון בלבד ולא בהמשך החיוב. 

מקרה 2  בחודש מרץ 2023 אושרה בקשה להגשת תביעה כנגד פנגו שוב בטענה שהחברה פעלה להטעיה של הלקוחות שלה בכך שהם הוסללו להשתמש בישומון באופן שיגרום להם לשלם מחיר מלא על שירות שהיו יכולים לקבל אותו בהנחה במחיר מוזל. בנוסף לכך, לא היה בידי המשתמשים את האפשרות לשנות את המצב הזה.

 

סדר הגשת תביעה ייצוגית בישראל

סדר הגשת הדין של תביע ייצוגית בישראל היא מעט שונה מאשר הגשת תיק רגיל. האופן שבה על הבקשה לתביעה לעבור מרגע הגשת כתב התביעה ועד לדיון בבית המשפט הוא ייחודי לתביעות ייצוגיות.

השלב הראשון – הגשת תביעה ייצוגית מתחילה בהכנה של התביעה על ידי עורך דין תביעות ייצוגיות באופן מפורט המציג את עובדות המקרה לפרטיו, כמו כן מועלות הטענות המשפטיות והבקשה לסעד המבוקש. על התביעה חלה החובה להגיש את התביעה לבית המשפט וכן לנתבעים.

השלב השני – בשלב זה יבחן בית המשפט את הטענות שעולות בכתב התביעה ויחליט אם לאשר את התביעה לדיון בבית משפט, בהתאם לאישור בית המשפט יתקיים דיון ראשוני בנוגע לתביעה, לעיתים יבקש בית המשפט צו המורה על עיון במסמכים בשלב הבקשה לקיום התביעה. 

השלב השלישי – שלב הגילוי, הצדדים יציגו את הראיות התומכות בטענות שלהם, ברוב המקרים לאחר הגילוי יוגשו בקשות לקיום משפט או סדר דין קצר, הדברים יובאו להחלטת השופט, במידה ויוחלט על משפט, יקבעו ימי דיונים בתיק ולאחריהם יינתן פסק דין 

השלב הרביעי – במידה וייפסקו פיצויים לטובת התובעים או לחלופין ידחה את הבקשה, רשאים הצדדים להגיש ערעור לערכאה גבוהה יותר.

בכל רצון או בקשה להגיש תביעה ייצוגית, עורך דין שמעון גיגי, ישמח לעמוד לצידכם ולהעניק את השירותים הנדרשים על מנת להשיג את המירב עבורכם. 

תביעה ייצוגית פנגו
תביעה ייצוגית פנגו
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן

קרא עוד
תביעה ייצוגית הוט

  תביעה ייצוגית הוא מונח אשר חדר לחיינו בשנים האחרונות. המודעות הצרכנית והרצון של האזרח לעמוד על זכויותיו מוצאים באפשרות התביעה הייצוגית כלי יעיל להתמודדות

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"