Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

חוק התובענות הייצוגיות

כשמדברים על תובענות ייצוגיות, אין יותר מתאים מלהתחיל מהמקור, מחוק התובענות הייצוגיות. מה הוא בדיוק בא להסדיר? מה הפרטים החשובים שיש בו? ובאופן כללי – מה זה אומר בדיוק תובענות ייצוגיות או בשמה המוכר יותר תביעה ייצוגית? מה התנאים? איך מגישים? מה זה אומר בקשה לתובענה ייצוגית? ומה הקשר לעורך דין תביעות ייצוגיות? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

חוק התובענות הייצוגיות

החוק  בעצם נוצר כדי לקבוע כללים אחידים לגבי הסיפור של ניהול והגשת תובענות ייצוגיות. מטרתה של הצעת חוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו  – 2006,  היא להגן על הזכויות השונות, גם של הנתבעים וגם של התובעים. החוק חוקק  כדי לתת מענה לחוסר שהיה קיים עד אז בעולם החקיקה הישראלי בתחום זה. החוק קבע הסדרים כללים ואחידים להגשת התובענות הייצוגיות. בעצם עד אז תובענות ייצוגיות הופיעו בהסדרים שונים בחוקים שונים, אם זה חוק החברות, חוק הגנת הצרכן, חוק הפיקוח על עסקי הביטוח, חוק הבנקאות. מה שהחוק הציע זה לבטל את כלל ההסדרים הקיימים, ולרכז אותם בהצעה אחת. מלבד ריכוז ההסדרים בהצעה אחת, החוק הוסיף עוד מספר דברים. כמו למשל, חיזוק מעמדים של ארגונים ציבוריים וגופים ציבוריים, בעיקר רשויות פיקוח, להגיש תובענות ייצוגיות ולהיות מעורבים בניהול שלהן. המטרה היא לעודד הגשת תובענות ייצוגיות דווקא בנושאים חברתיים ציבוריים וצרכניים.

 

תובענה ייצוגית – מה זה אומר בכלל?

התובענה הייצוגית היא הליך משפטי שנועד למקרה בו מישהו חווה נזק כלשהו, מצד גוף, או חברה אחרת. אמנם הנזק שלו לא גדול, אך הסך הכללי, אם מצרפים מספר נפגעים, מגיעים לסכום כולל גבוה יותר. וזאת בעיקר בגלל ריבוי המקרים. ההליך כולו מאפשר בירור יעיל של מחלוקת. כשהדרך היא דרך שכן מאפשרת חיסכון במשאבים. המטרה היא דווקא בסוף למנוע ריבוי של תביעות, ושבית המשפט יקבל החלטות אחידות במקרים השונים המובאים לפתחו.

 

אישור התובענה הייצוגית

בניגוד לתביעות רגילות, צריך לדעת שבתובענות ייצוגיות יש שלב מקדמי, השלב של אישור התביעה. על התובע להגיש בקשה בכתב לבית המשפט לאישור התובענה. התובע נדרש לצרף לבקשה את נוסח התובענה. ובעצם, עוד לפני שהשופט דן בתובענה עצמה, הוא בוחן האם הבקשה אכן מתאימה להיות תובענה ייצוגית. מה הוא בוחן? בית המשפט בודק את סיכויי התביעה, בודק את זהות התובע, והאם הוא באמת יכול לייצג את כל חברי הקבוצה, והאם הוא פועל בתום לב.

 

הבדל נוסף בתובענה ייצוגית

כשאתם מעיינים בחוק, יגיד לכם כל עורך דין לענייני תביעות ייצוגיות, תוכלו לראות שיש דבר בנוסף ייחודי בתחום התובענות הייצוגית, שבית המשפט הוא זה שקובע את הגמול לתובע הייצוגי ואת שכר הטרחה של עורך הדין. למה? מטעמי חשש לניגוד עניינים בין התובע עצמו לשאר החברים בקבוצה, אותה הוא מייצג. עורך דין שמעון גיגי אומר שאכן מדובר בפרט שונה מתביעות אחרות, אך לכל תביעה יש את הגוון שלה, ודווקא בנושא הזה, הקביעה שבית המשפט הוא זה שיקבע, זה דבר הגיוני ולגמרי מתקבל על הדעת.

 

פנקס התובענות הייצוגיות

כל עורך דין לענייני תביעות ייצוגיות, יספר לכם, שאחד הכלים המרכזיים בענייני תובענות ייצוגיות הוא פנקס התובענות הייצוגיות. מדובר בפנקס הפתוח לעיון הציבור, באתר האינטרנט של הנהלת בתי המשפט, באתר שנקרא  נט המשפט. הפנקס נועד לאפשר לכם, התובעים, או הנתבעים, לראות איזה תובענות כבר הוגשו, איזה בקשות אושרו, ומה היות התוצאות של ההליכים הללו, אם זה הסדרי פשרה או פסקי דין. המטרה היא בין השאר גם למנוע כפילות של הגשת תובענות ייצוגיות בגין עילות דומות. משרד עו"ד שמעון גיגי מעיד, שמדובר בכלי הבסיס והמשמעותי בפני עורך הדין לתביעות ייצוגיות, כשהוא מייעץ ללקוח האם מומלץ לו להגיש את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, או לא, שכן אם הוגשה כבר תביעה שכזו קודם לכן הרי שבכפוף לסייגים מסויימים כנראה שאין טעם להגיש תביעה זהה.

 

לפי חוק התובענות הייצוגיות – כנגד מי מגישים תובענה ייצוגית?

עו"ד שמעון גיגי פוגש מגוון רחב של נתבעים. החל מחברות תעשייתיות, בנקים חברות ביטוח, חברות קמעונות, ספקי מזון גדולים, דרך רשויות מקומיות וגורמים ממשלתיים. המחוקק כן קבע מספר הגנות, שנועדו לאזן, ולמנוע מהקופה הציבורית כולה נזק גדול שעלול להתרחש בשל צבר של תובענות ייצוגיות בפני גוף ממשלתי מסוים.

 

החוק וההתחשבות בשיקולים ציבוריים

החוק מפרט וקובע כי במסגרת ההחלטה האם לאשר תובענה ייצוגית או לא, בית המשפט לוקח בחשבון גם, בין השאר, את האינטרס הציבורי. כלומר, שוקל את טובת הציבור אל מול הנזק שנגרם תובעים. לדוג', אם תביעה ייצוגית כלשהי, תגרום לקריסת חברת מזון או תרופות, האינטרס של הציבור הוא שהתביעה הזאת לא תאושר. כמובן שהאיזון בין העובדה שנפגעו אנשים, ולכן הם מגישים את התביעה, לבין הפגיעה בציבור, הוא מורכב ועדין, ויש לנהל אותו בשום שכל.

 

הגנה על האינטרס הציבורי – תקופת ההשבה ומנגנון חדילה

אחד הכלים שבהם השתמש המחוקק בחוק התובענות הייצוגיות, וזאת במטרה להגן על הקופה הציבורית ועל האינטרס הציבורי, הוא הגבלת תקופת ההשבה לשנתיים בלבד. בתביעה רגילה, יש לציין, ניתן לתבוע 7 שנים השבה. לעומת זאת, בתובענה ייצוגית, נגד רשות מקומית, למשל, ניתן לתבוע רק שנתיים. מנגנון נוסף שנועד להגן על הציבור הוא מנגנון החדילה, כלומר, אם מדובר בתובענה כנגד רשות מקומית, למשל בשל גביית מיסים או ארנונה, הרשות יכולה להודעה על חדילה, כלומר היא צריכה להוכיח שהיא חדלה מגבייה, ואז התובענה לא תידון, וגם לא תהיה השבה לבסוף.

 

הסדר פשרה לפי חוק התובענות הייצוגיות

אחד החששות הכבדים בתובענות ייצוגיות הוא החשש מקיום של "בעיית נציג", כלומר, הנציגים, התובע ועורך דינו, יסכימו להסדר פשרה מסוים, שישאיר בידיהם כסף רב, אך הקבוצה המיוצגת לא תקבל את כספה. נכון, חברי הקבוצה יכולים, אם הם רוצים להתנגד להסדר פשרה, או לבקש שההסדר לא יחול עליהם, אבל זה לא קורה כמעט. פעמים רבות, חברי הקבוצה כלל לא מודעים להגשת התביעה, גם בשמם. לעיתים, הם אדישים לנזק הקטן שנגרם להם.  בדיוק מהסיבה הזאת, בחוק הוכנס מנגנון פיקוח, הקובע שהיועץ המשפטי לממשלה יכול להגיש לבית המשפט התנגדות מנומקת להסדר הפשרה, וגם להמליץ לגבי הגמול לתובע ושכר טרחת עורך הדין. בעמדתו לבית המשפט, היועץ המשפטי לממשלה יכול להתייחס לעילת התביעה, לסיכויי הצלחתה, להיקף הנזק והסוג שלו, לסוג הפיצוי והדרך בה הפיצוי יינתן, וכלל הפרטים שהוסכמו במסגרת הסדר הפשרה. היועץ המשפטי לממשלה מהווה מעין שומר בשער על כלל חברי הקבוצה, בשם הוגשה התובענה.

 

אז למה צריך עורך דין בתובענות ייצוגיות?

עו"ד שמעון גיגי, יסביר לכם, שמדובר בהליך מורכב וארוך הדורש ליווי מקצועי ויסודי. הליווי של משרד עו"ד שמעון גיגי לא מתחיל רק בהגשת התובענה, אלא כבר בשלב ראשוני מאוד, כשהתובע מתלבט אם להגיש את הבקשה לתובענה ייצוגית הוא כבר פונה לייעוץ משפטי. הייעוץ המשפטי הראשוני מתבסס על כך שעורך הדין בוחן את המצב העובדתי, בוחן את הנזק שנגרם, את המצב בהווה, ואת ההשלכות העתידיות המשוערות. מנגד, בוחן את האינטרס הציבורי, ואם יש להתחשב בו. עו"ד שמעון גיגי, ייתן לכם אחר כך את המלצתו, והאם כדאי לכם בכלל ללכת להליך משפטי ארוך ומייגע של תובענה ייצוגית.

 

איך בוחרים את עורך הדין המתאים?

אתם כמובן זקוקים לעורך דין לתביעות ייצוגיות. מלבד זאת, אתם צריכים משרד עורכי דין בעל ניסיון של שנים בתחום התובענות הייצוגיות. מלבד הניסיון והמקצועיות, חשובה לכם כנראה מאוד גם האמינות, הידיעה שלכם שאתם יכולים לסמוך על עורך הדין שמייצג אתכם, שאכן ייצג אתכם. בסוף, כל צד במקרים האלה, רוצה למקסם את האינטרסים שלו. חוק התובענות הייצוגיות אמנם ניתן לקריאה באופן עצמאי, אבל כדי להצליח באמת בהליך, אתם צריכים עורך דין שכבר עסק בפרקטיקה של ההליך, שסגר הסדרי פשרה, ושזה בתובענות ייצוגיות. בדיוק מהסיבה הזו, מומלץ לכם לבחור את משרד עורכי הדין אתו יש לכם את החיבור האמתי והבטוח ביותר.

 

חוק התובענות הייצוגיות
חוק התובענות הייצוגיות
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר

קרא עוד
תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"