Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

פנקס תובענות ייצוגיות

כשמדברים על תובענות ייצוגיות, אין ספק שיש כמה פרטים חשובים שחובה עליכם לדעת. אחד מהפרטים הללו זה פנקס התובענות הייצוגיות. או בשפה העממית יותר, תביעות ייצוגיות. מדובר בפנקס יקר ערך, המאפשר לכל אדם לקבל מידע על כלל התובענות הייצוגיות שכבר הוגשו במדינת ישראל. מה זה אומר פנקס של תביעות ייצוגיות? למה הוא שימושי? במה הוא ישמש את עורך הדין שלי? ולמה מומלץ מאוד לפנות לעורך דין כשמתעסקים בנושא? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

פנקס תובענות ייצוגיות – מה זה אומר?

אז את נושא התובענות הייצוגיות אין צורך להציג מן הסתם. השאלה מה הוא פנקס תובענות ייצוגיות. מדובר בפנקס שמנוהל על ידי הרשות השופטת ומפורסם באינטרנט. הפנקס עצמו פתוח, וכל אחד מהציבור הרחב יכו לעיין בו. האם זה בתשלום? לא, מדובר במידע ציבורי, מעודכן, המופיע בצורה מלאה לגמרי. כל עורך דין תביעות ייצוגיות, יספר לכם, שמדובר על נכס משמעותי עבור ציבור עורכי הדין בתחום, וכמובן עבור מגישי התובענות הייצוגיות.

 

המקור החוקי לפנקס

הסעיף בחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו – 2006, אומר בסעיף 28 (א) כך: " מנהל בתי המשפט ינהל פנקס תובענות ייצוגיות (בחוק זה – הפנקס) שבו יירשמו הודעות שנמסרו לו לפי סעיפים 6(א), 10(ב), 14(ב), 16(ד)(3), 18(ג), 19(ה) ו-25(ז) וכן כל פרט אחר שהשר יורה לרשמו; הפנקס וכן המסמכים שנמסרו למנהל בתי המשפט יחד עם ההודעות כאמור, יהיו פתוחים לעיון הציבור באתר האינטרנט של הנהלת בתי המשפט"

כלומר, הסמכות היא בידי מנהל בתי המשפט, שהוא האחראי על הרשות השופטת. החוק מפרט שבפנקס ייכתבו כל הפרטים על הודעות שונות שהחוק מחייב בעניין תובענות ייצוגיות, ובעצם הפנקס יהיה מעין "לוח מודעות", המאפשר לציבור לעקוב אחר התובענות הייצוגיות המוגשות. לאחר מכן החוק מטיל על שר המשפטים הוראות לביצוע הסעיף.

 

אז מה תכל'ס יש בפנקס?

בפנקס יהיה מפורט כל המידע על כל התביעות הייצוגיות שהוגשו בארץ. מדובר במידע הכולל את כל הפרטים מהשלב שהוגשה הבקשה לתובענה ייצוגית, ועד פסק הדין. כלומר, כל בקשה שאושרה על ידי בית המשפט כתביעה ייצוגית, תיכנס לפנקס. גם הסדרי פשרה שנערכו בתובענות ייצוגיות, ופסקי דין אחרים, יעשו את דרכם לפנקס. איפה אפשר לצפות בפנקס? באתר נט המשפט, שם ניתן לצפות במידע על כלל ההליכים המשפטיים המתנהלים, כל עוד הם פתוחים לציבור.

 

כל התביעות ניתנות לצפייה בפנקס?

כל תובענה שהוגשה לבית המשפט החל מהראשון לספטמבר 2014, תופיע באתר נט המשפט. תובענות ייצוגיות שהוגשו לבית המשפט החל מתאריך 01.04.2014 ועד 31.08.2014, נמצאות בעמוד באתר נט המשפט, וגם במאגר הישן של הנהלת בתי המשפט. תובענות שהוגשו עד 31 במרץ 2014, תהיינה זמינות רק במאגר הישן של הנהלת בתי המשפט. כדי לחפש במאגר הישן, תצטרכו, כדי לחפש מילים מסוימות, להשתמש בדפדפן האינטרנט שלכם עצמו.

 

מי יכול לעיין בפנקס?

הפנקס פתוח לכל אדם, בטח בתיקים שמתנהלים לגביו, וזאת דרך מערכת נט המשפט. אם מדובר באדם או קבוצה שמעוניינים להגיש תובענה ייצוגית, ולא יכולים לממן את זה, בשל אי יכולת כלכלית, הם מוזמנים לפנות לקרן למימון תובענות ייצוגיות, מטעם המדינה, ויקבלו שם סיוע כספי לצורך זה.

 

המסמכים בהם ניתן לצפות בפנקס

עו"ד שמעון גיגי, המתמחה בחום התובענות הייצוגיות, יפרט לכם בדיוק באלה מסמכים ניתן לצפות בפנקס:

  • בקשה לאישור תובענה ייצוגית –  אחד הדברים החשובים שצריך לדעת באופן כללי לגבי תובענות ייצוגיות, זה שיש שלב אחד לפני התובענה הייצוגית עצמה, והוא הדרישה לאישור התובענה הייצוגית על ידי בית המשפט מלכתחילה. עוד לפני שבית המשפט עוסק בתביעה עצמה, התביעה צריכה לעמוד במספר תנאים, כדי שתאושר בתור תובענה ייצוגית. מהם התנאים שנבדקים? עורך דין תביעות ייצוגית כנראה יסביר לכם בצורה הטובה ביותר, אבל כמובן שזה קשור לעילת התביעה, למגישים, להיקף הסעד הנתבע, לזהות התובע ועוד. זו הסיבה, שפרסום של אישורי תובענה ייצוגית, יכול לסייע רבות לתובעים פוטנציאליים נוספים.
  • בקשה לצירוף אדם לקבוצה שאושרה כבר כתובענה ייצוגית –  כמו הסעיף של הבקשה, הדרך הטובה ביותר לדעת מה הם התנאים שעל פיהם בית המשפט מחליט האם ניתן לצרף אדם לקבוצה שאושרה זה מכבר כתביעה ייצוגית אחת, היא לבחון את ההחלטות הקודמות באותו הנושא. שימו לב, שישנה חשיבות גם לנושא התובענה הייצוגית, אולי אתם מגישים תובענה על נושא שכבר הוגש, או נושא שמתנהל בימים אלה. חסכו מעצמכם משאבים רבים, ובררו את הנושא מראש. זה ישתלם לכם.
  • הודעה מטעם בית המשפט על אישור תובענה ייצוגית –  בתי המשפט נדרשים לפרט את השיקולים השונים, נסיבות התיק, וכלל הנתונים, שיכולים לעזור מאוד לעו"ד לענייני תובענות ייצוגיות, שרוצה לסייע לכם להבין האם המקרה שלכם עומד בגדרי בית המשפט
  • אישור הסתלקות של מבקשים או באי כוחם מבקשה –  במקרים רבים, יש למסתלקים סיבות טובות, ומומלץ מאוד לתובעים נוספים, שחושבים ללכת על תובענה ייצוגית, ללמוד מהסיבות שהם בחרו להסתלק מבקשה, כדאי לדעת האם זה רלוונטי גם עבורם. אחד השירותים שעורכי דין, ובהם משרד עו"ד שמעון גיגי נותנים, זה הייעוץ לגבי סיכויי התובענה הייצוגית, ונדמה, כאמור לעיל, שלימוד מטעויות של אחרים, זה הדרך הטובה ביותר להצליח.
  • אישור הסדר פשרה –  לא מעט, ואפילו הרבה, תובענות ייצוגיות, מסתיימות לבסוף בפשרה, כך יגיד לכם כל עו"ד תביעות ייצוגיות. בנושאים רבים, הפשרות אף שכיחות יותר. ולכן, מומלץ לכם למצוא תובענות ייצוגיות הדומות לכם, לקרוא את הסדרי הפשרה, ולראות מה באפשרותכם להשיג, מה תובעים דומים לכם הציגו, וכל זה לצורך המשא ומתן ביניכם לנתבעים. עו"ד שמעון גיגי, למשל, מתעסק לא מעט במשא ומתן להסדרי פשרה בתובענות ייצוגיות, כחלק מתפקידו. נכון, אולי אתם בשלב ראשוני מכדי לחשוב על הסדר, אבל כדאי לכם שהאופציה הזאת תהיה לכם בסל הכלים, ולפחות במקום כלשהו בראש.
  • פסק דין בתובענה ייצוגית – אז כמו הסדרי פשרה, גם פסקי דין, יכולים ללמוד אותנו רבות על יכולת המיקוח שלנו. וכמובן, כמו כל פסק דין, לבדוק לגבי הלכות חדשות בתחום, למצוא נושאים שמשיקים כדי להוסיף לבקשה שלנו מבית המשפט, בקיצור, כמו כל פסיקה בתחום המשפטי, אך הפעם היא מופיעה בפירוט ועם נסיבות בצורה מסודרת.
  • ערעור על החלטה לאישור תובענה ייצוגית – לא מעט פעמים, עורכי דין לענייני תובענות ייצוגיות, וכן, גם משרד עו"ד שמעון גיגי נתקל בזה לא מעט, מתלבטים אם לערער על החלטה לאישור תובענה ייצוגית, או יותר נכון, אי אישור. על ידי בדיקה, פנקס תובענות ייצוגיות הוא בדיוק המקום להבין האם במקרים אחרים הוגש ערעור, ומה היה בסופו. מומלץ מאוד, לפני קבלת ההחלטה לפתוח את פנקס התובענות הייצוגיות, ולהבין את מצבכם לעומק.

 

השימוש בפנקס תובענות ייצוגיות על ידי עורך הדין

עורך הדין שלכם, כפי שכבר נאמר, קודם כל יצטרך לבחון את מצבכם. להבין מה נסיבות המקרה, להבין מי הקבוצה הנפגעת, ובשם מי אתם מגישים את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית. חלק מתהליך הייעוץ שלו, והליווי שלכם לקראת הגשת הבקשה לאישור תובענה, כולל גם הכנת שיעורי בית. ומה זה אומר? בהליכים משפטיים אחרים, עורך הדין יחפש פסיקה, ימצא מקרים דומים, וינסה להשוות, ובאופן כללי, יבחן את המצב העובדתי, ויתאים זאת למסגרת המשפטית. במקרה הזה, עבודתו של עורך הדין מצד אחד יותר קלה, ומצד שני, הוא נדרש ליסודיות רבה יותר. עו"ד שמעון גיגי יכול להעיד, שעורך דין שיש לו מאגר כל כך גדול של מידע, חייב לסגל לעצמו יכול של ברירת העיקר מהטפל. ההבנה מה המידע שמתאים לקייס שלנו, ומה פסיקה, או הסדר פשרה שלא דומה כלל, היא זאת שהופכת עורך דין לענייני תובענות ייצוגיות, לעורך דין מקצועי ומוביל בתחום.

לסיכום, פנקס תובענות ייצוגיות הוא מהכלים ההכרחיים שעומדים בפני עורך דין תביעות ייצוגיות. עורך דין שמעון גיגי יספר לכם, שנעשה בו שימוש תדיר, ועל כל מגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית להכיר אותו.

 

פנקס תובענות ייצוגיות
פנקס תובענות ייצוגיות
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר

קרא עוד
תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"