Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

תביעות ייצוגיות נגד חברות

תביעות ייצוגיות נגד חברות, הידועות גם בשם תובענות ייצוגיות, הן הליכים משפטיים אשר במסגרתם קבוצת אנשים תובעת חברה ביחד (לרוב מדובר על גוף מסחרי) בגין עוולות שאותה חברה ביצעה כנגדם, לכאורה. שוקלים להגיש או לקחת חלק בתביעה ייצוגית כנגד חברה? לפני שאתם נוקטים בפעולה, מומלץ מאוד שתקראו את המדריך הבא.

 

תביעות ייצוגיות נגד חברות – מה תכליתן?

תביעות ייצוגיות נגד חברות הן פתרון משפטי אשר נועד לאפשר לאדם או קבוצה להגיש תביעה נגד חברה או גוף ממשלתי בשם קבוצה גדולה יותר של אנשים שסבלו מנזק דומה. הגשת תביעה ייצוגית נגד חברה מהווה כלי שימושי במיוחד, כאשר הנזק שנגרם לכל אדם בנפרד הוא קל או קטן יחסית ולא יהיה כדאי כלכלית לכל אדם להגיש תביעה נפרדת.

יחד עם זאת, כאשר הפגיעה מתייחסת לנזק הכולל והמצטבר של חברי הקבוצה כולה, היא הופכת לנושא משמעותי יותר ובר ביצוע.

 

מהו הבסיס החוקי להגשת תביעות ייצוגיות נגד חברות במדינת ישראל?

במדינת ישראל חל על תובענות ייצוגיות חוק תובענות ייצוגיות משנת 2006. חוק זה מאפשר לאדם אחד להגיש תביעה בשם כלל הלקוחות שסבלו מנזק דומה או זהה,. זאת כל עוד מתקיימים קריטריונים מסוימים בהקשר לתובענה המדוברת.
 לצורך העניין, התביעות חייבות להיות כרוכות בהפרת חוקים או תקנות ספציפיות, כגון חוק הגנת הצרכן, והקבוצה חייבת להיות מרובת נפגעים באופן שהדיון בתביעה כייצוגית  חסוך את הצורך בדיון פרטני במספר רב של תביעות. החוק קובע שהתובע הייצוגי הוך להיות הנציג שיפעל מטעם הקבוצה ויאשר כל פשרה או פסק דין שעשויים להתקבלו במסגרת התביעה הייצוגית, ויחייבו את כולם.

מה נדרש לצורך הגשת תביעה ייצוגית נגד חברה בישראל?

על מנת להגיש תביעה ייצוגית נגד חברה בישראל, על התובעים לעמוד תחילה בקריטריונים לאישור תביעות ייצוגיות, כפי שנקבע בחוק התביעות הייצוגיות. בראש ובראשונה, על המבקשים להוכיח כי הטענות המועלות על ידי חברי הקבוצה כנגד הנתבעת, נוגעות להפרת חוקים או תקנות ספציפיות.

מלבד זאת, הקבוצה שהתובענה מוגשת בשמה, חייבת להיות מרובת נפגעים באופן שהופך את הטיפול בתובענות נפרדות שהוגשו על ידי כל אחד מחבריה, לפחות ישים מבחינת מערכת המשפט.

במידה והתביעה עומדת בקריטריונים בסיסיים אלה, על המבקשים להגיש בקשה לאישור התביעה הייצוגית לבית המשפט הרלוונטי. כתב התביעה צריך לכלול תיאור מפורט של נושא התביעה, התקנות או החוקים התומכים בטענות אלו ורשימה של חברי הקבוצה המיוצגים במסגרת התובענה.

 

הצורך לאשר את התובענה מול בית המשפט

בתביעות ייצוגיות בשונה מתובענות רגילות, עם הגשת התביעה מוגשת בקשה לאישור התביעה כתביעה ייצוגית, זהו בעצם הליך מקדים המתנהל קודם בירור התביעה כתביעה ייצוגית.

רבים מהתביעות מסתיימות בפשרה או הסדר בשלב אישור הבקשה.

חשוב לציין שתביעות ייצוגיות עשויות להיות מורכבות ויקרות עבור כל הגורמים המעורבים, ועל כן, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין תביעות ייצוגיות מנוסה ובעל בקיאות מלאה בחקיקה הרלוונטית, בהלכה הפסוקה בתיקים דומים ובתקדימים משפטיים רלוונטיים, טרום נקיטת צעדים משפטיים.

 

אילו עילות אפשריות קיימות להגשת תביעה ייצוגית נגד חברה?

החוק בישראל מאפשר הגשת תובענות ייצוגיות על בסיס מגוון עילות ובהן:

  • תביעה כנגד עוסק על פי הגדרתו בחוק הגנת הצרכן, בהקשר למחלוקת בינו לבין לקוח, בין שהתקשרו ביניהם במסגרת עסקה או לא.
  • תביעה על פי חוק הספאם (חוק התקשורת בזק ושידורים)
  • תביעה כנגד חברת ביטוח, סוכנות ביטוח או חברה שמנהלת קרן פנסיה, בהקשר לעניין בינה לבין לקוח, כולל חוזה ביטוח או תקנון קופת גמל.
  • תביעה כנגד תאגיד בנקאי, בקשר למחלוקת בינו לבין לקוח, , בין שהתקשרו ביניהם במסגרת עסקה או לא.
  • תביעה על פי חוק ההגבלים העסקיים.
  • תביעה המבוססת על חוק איסור הפליה בכניסה למקומות ציבוריים.

 

האם גופים צרכניים יכולים להיות מעורבים בהגשת תביעות ייצוגיות נגד חברות?

התשובה לשאלה האם גופים צרכניים יכולים להיות מעורבים בהגשת תביעות ייצוגיות נגד חברות, היא באופן עקרוני חיובית. לארגוני צרכנים ישנה היכולת להציג את עמדותיהם בפני בית המשפט בכל שלב במהלך תיק תובענה ייצוגית, והם יכולים גם לספק חוות דעת לגבי הסכמי פשרה המוגשים במסגרת התביעה, לאישורו של בית המשפט.

לאחרונה עודכן חוק תובענות ייצוגיות באופן שמקנה למועצה לצרכנות סטטוס של תובעת ייצוגית. המשמעות היא כי כעת המועצה לצרכנות יכולה על פי חוק, להגיש תביעות ייצוגיות בשם קבוצות צרכנים שנפגעו מעסק וכן יכולה להשתתף בתביעות ייצוגיות קיימות המוגשות על ידי תובעים אחרים.

 

מה חשוב לעשות לפני שמגישים תביעה ייצוגית כנגד חברה?

לפני שמגישים תביעה ייצוגית כנגד חברה, חשוב להיות ערים לעובדה שתביעות ייצוגיות עשויות להיות מורכבות ויקרות עבור כל הצדדים המעורבים בהן.

אמירה זו תקפה בין שמדובר על תביעות ייצוגיות נגד חברות סלולר, תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח, תביעה ייצוגית נגד בנק, תביעה ייצוגית נגד חברת אשראי, תביעות ייצוגיות נגד רשתות מזון, תביעה ייצוגית כנגד רשות מקומית, תביעה ייצוגית נגד משרד ממשלתי – או תובענה המוגשת במתכונת של תביעה ייצוגית כנגד כל גורם אחר.

בהתאם לכך, מומלץ מאוד להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין תביעות ייצוגיות מנוסה כמו עורך דין שמעון גיגי, שצבר הצלחות רבות בייצוג תובעים בתובענות ייצוגיות, כדי לוודא אם יש לכם "קייס", מה ההיתכנות של השגת פיצוי לתובעים בתיק המדובר ואם הגשת התביעה כתביעה ייצוגית מצדיקה את הטרחה מבחינתכם.

 

תביעות ייצוגיות נגד חברות – סיכום

לאור העובדה שהגשת תביעות ייצוגיות היא תהליך שעשוי להתברר כמורכב, יקר ותובעני מאוד בזמן, כדאי במיוחד לפנות לקבלת הכוונה מקצועית מטעם עו"ד תביעות ייצוגיות כבר מתחילת הדרך.

ליווי משפטי מלא של עורך דין להגשת תביעות ייצוגיות נגד חברות, הניתן לקבוצה התובעת לאורך כל התהליך, הוא חיוני לניסוח תקין של כתב התביעה, לאיסוף ראיות שיגבו את טענותיכם כנגד התובעים, להגשת המסמכים הדרושים ולאישור התביעה כתובענה ייצוגית בבית המשפט.

בין אם אתם זקוקים לסיוע של עורך דין דיני עבודה או עורך דין גביית חובות בהקשר להגשת תובענה ייצוגית כנגד חברה, זכרו כי הסיוע המשפטי הוא חיוני על מנת לקבוע אם תביעתכם בכלל עומדת בקריטריונים לאישור הגשת תביעה ייצוגית ולהצלחת התיק.

במרוצת השנים, משרד עו"ד שמעון גיגי ליווה תובעים ונתבעים בהליכי תביעות ייצוגיות רבות נגד חברות וסייע למיוצגיו להגיע להישגים משפטיים משמעותיים כמו גם בהשגת פיצוי כספי ראוי.

שוקלים להגיש תובענה ייצוגית כנגד חברה או גוף ממשלתי? משרד עו"ד שמעון גיגי ישמח לעמוד גם לרשותכם. פנו אלינו כעת לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות, בטלפון: 076-545-3770.

תביעה ייצוגית נגד חברה, המכונה גם תובענה ייצוגית, היא הליך משפטי שבו קבוצת אנשים תובעת חברה ביחד בגין עוולות שאותה חברה ביצעה כלפיהם, לכאורה. חוק תובענות ייצוגיות משנת 2006 מסדיר את ההליך להגשת תובענות ייצוגיות נגד חברות כמו גם כנגד גופים ממשלתיים בישראל, ומאפשר איחוד של תביעות מרובות נגד נתבע ספציפי לכדי תביעה אחת משותפת.

כל מי שיש לו תביעה נגד חברה בישראל, ותביעתו עומדת בקריטריונים לאישור הגשת תובענה ייצוגית כקבוע בחוק תובענות ייצוגיות משנת 2006, יכול להגיש תביעה ייצוגית. על מנת שהתביעה אכן תוכר בתור תביעה ייצוגית מבחינת בית המשפט, הטענות של חברי הקבוצה המועלות במסגרת התובענה חייבות להיות מגובות בחקיקה רלוונטית ולהתייחס לנזקים מהם נפגעה קבוצה גדולה של אנשים ולא רק אדם ספציפי.

השלבים העיקריים להגשת תובענה ייצוגית כנגד חברה בישראל כוללים: 

  1. ריכוז ראיות ומסמכים רלוונטיים.
  2. פניה לעורך דין תביעות ייצוגיות נגד חברות.
  3. בחינת עמידה בקריטריונים לאישור תובענה ייצוגית.
  4. הגשת בקשה לאישור הגשת תביעה ייצוגית לבית המשפט המתאים. 
  5. מינוי נציג שיפעל מטעם הקבוצה ויוכל לאשר כל פשרה או פסק דין שיושגו במסגרת ההליך המשפטי. 
  6. דיון בתביעה כתובענה ייצוגית בבית המשפט.

מפאת המורכבות הכרוכה בהגשת תביעה ייצוגית נגד חברה, משך ההליך המשפטי וההוצאות המשפטיות הלא מבוטלות הכרוכות בטיפול בתביעות אלו, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין מנוסה הבקיא בחוק תביעות ייצוגיות והתקנות הרלוונטיות לנושא התביעה (למשל, תקנות הגנת הצרכן באם עסקינן בתביעה ייצוגית נגד חברה מסחרית) לפני נקיטת צעדים משפטיים. כך ניתן למקסם את סיכויי ההצלחה של התובעים בתיק והפוטנציאל להשגת פיצוי כספי לחברי הקבוצה, אשר יצדיק את המאמץ מצידכם.

תביעות ייצוגיות נגד חברות
תביעות ייצוגיות נגד חברות
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא תביעות ייצוגיות
תביעה ייצוגית פנגו

תביעה ייצוגית היא מכשיר המעניקה מערכת המשפט בידי היחיד או האזרח הקטן על מנת לטפל בעוולות המתבצעות על ידי גורמי שלטון או גופי ענק אשר

קרא עוד
תביעה ייצוגית סלקום

תביעה ייצוגית היא הליך מורכב אשר יש לו קשיים מובנים. התביעה הייצוגית בעיקרה היא תביעה כנגד ארגון גדול או גוף שלטוני הפועל באופן לא הוגן

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"