Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 26 ביקורות
js_loader

פירוק מרצון בהליך מזורז

אם אתם מאלה שקוראים מדי פעם את מדורי הכלכלה בעיתונות הכתובה או אתרי החדשות באינטרנט, וגם אם לא באופן קבוע, אלא רק מתעניינים מדי פעם, מן הסתם נתקלתם במושג "פירוק מרצון בהליך מזורז". בעצם, כפי שניתן להבין, מדובר במצב בו מנהלי החברה, מחליטים בעצמם לפרק אותה.

מה זה אומר בדיוק? אלו חברות יכולות להיכנס להליך כזה? ומה זה דורש מהן? למה צריך לשים לב בתור בעל חברה ובתור מנהל שלה? ואיפה נכנס לסיפור עורך דין? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

מה זה אומר פירוק חברה מרצון?

כפי שניתן להבין מכותרת המושג, מדובר במצב בו בעלי החברה רוצים בעצמם לסיים את פעילות החברה. בדרך כלל, כשהחברה פעילה, רווחית, משתלם לבעליה להמשיך ולהחזיק בה, מן הסתם הם לא ירצו לפרק אותה. השאלה מה קורה במקרה שזה לא כך? אז כמובן שיש מספר אפשרויות, ולשם כך מומלץ להתייעץ עם עורך דין, עורך דין שמעון גיגי, ידע לייעץ לכם מה ההליך המתאים ביותר עבורכם.

רק לסבר את האוזן, תוכלו למכור את החברה במחיר שמגלם גם את היקף הפעילו שכבר קיים בה, וגם את הרווחיות שלה, וזאת כמובן במקרה שיש לה פעילות כזו. פירוק חברה מרצון, הוא הליך שנשקל בכובד ראש, אחרי מיצוי יתר האפשרויות האחרות.

 

החלטת הבעלים לגבי פירוק מרצון

הבעלים של החברה, יכול באופן לגיטימי לגמרי, להחליט שהוא מפרק אותה. לכאורה, אם מדובר בחברה רווחית, מדובר בצעד שאינו הגיוני. אבל צריך לדעת, פירוק חברה מרצון, באופן מזורז, מאפשר לבעלים שלה מספר דברים. בין השאר, הוא יכול כעת למשוך את כלל ההון – השווי שלה יחד עם הרווחים שלה, ולהשקיע אותם במקום אחר, לאחר שבעצם מימש את התשואה שלו.

 

המקרים בהם נבקש לפרק חברה מרצון באופן כללי

  • שיקול כלכלי – בעלי החברה מבין שכך יוכל להפחית את תשלומי המיסים שלו. במקרה כזה הבעלים יעדיף לפרק את החברה באופן מזורז.
  • ביוזמת הנושים – הנושים מבינים שאין להם ברירה ואם לא יסגרו את החברה יגדלו הפסדי החברה, ובסוף, גם הערך של החברה עצמה ירד, מה שיפגע בהם. הברירה שעומדת בפניהם במצב כזה היא פירוק החברה בהליך מזורז.
  • חברות שאינן פעילות – חברות שאין להן נכסים, אין להן חובות, אין להן הליכים משפטיים. במקרים כאלה, כפי שנפרט מיד, ניתן לבצע פירוק מרצון בהליך מזורז. כפי שכבר הבנתם, זה נושא המאמר, ולכן עליו נפרט מיד.

 

פירוק מרצון בהליך מזורז

אז מתי נבצע פירוק כזה? בדיוק לשם כך חוקק חוק 342מא לחוק החברות, המאפשר לחברה להתפרק במסלול מקוצר, במקרה שאינה פעילה. מה זה אומר חברה לא פעילה? היא צריכה לעמוד בשלושת התנאים הבאים:

תנאי הסבר
חברה שאין בבעלותה נכסים כמעט לכל חברה יש מספר נכסים בבעלותה, אם זה נדל"ן, ואם זה נכסים אחרים. חברה שמגדירה את עצמה "לא פעילה", לא יכולה שיהיו לה נכסים.
חסרת חובות לחברה אין חובות, אין לה נושים. יש לציין שאם מדובר בחוב של אגרה שנתית זה לא נחשב. הכוונה, שאין לה התחייבויות, וכספים, או נכסים שעליה להחזיר לגורמים אחרים.
אין כנגדה הליכים משפטיים כנגד חברה שאינה פעילה לא מתקיימים הליכים משפטיים. בין אם זה הליכים משפטיים רגילים, ובין אם מדובר בהליכי אכיפה מנהליים שונים שמתנהלים נגדה. בכל מקרה, אם ישנם כאלה, היא כבר אינה בגדר "חברה לא פעילה", וכנראה שפירוק מרצון בהליך מזורז לא יהיה רלוונטי.

 

הגדרת פירוק מרצון מזורז בחוק

הגדרת פירוק מרצון בהליך מזורז של חברה לא פעילה, נקבעה כאמור בסעיף 342 לחוק החברות, בסעיפים מא' עד מז'. בסעיפים אלו קבע המחוקק את כל הפרטים הנדרשים, החלק מהגדרת חברה שאינה פעילה, כאמור לעיל, דרך ההחלטה על פירוק מרצון בהליך מזורז, דרך הגשת הבקשה להליך כזה, הפרסום, ההתנגדות לבקשה, הפסקת הליכי הפירוק במקרים מסוימים, וחיסול החברה, ככל שאכן ההליך מתרחש באופן תקין.

עורך דין שמעון גיגי, כמו כל עורך דין שמבין בתחום, ידע ללוות אתכם לאורך כל ההליך.

 

שלבי ההליך

פירוק מרצון בהליך מזורז של חברה לא פעילה דורש מספר שלבים:

  1. חתימה על תצהיר – הדירקטורים בחברה, כולם או רובם, צריכים להצהיר שהחברה עונה להגדרת החוק "חברה לא פעילה". כלומר, שעומדת בכלל ההגדרות שפירטנו כבר, ללא חובות, נכסים, והליכים משפטיים.
  2. זימון אסיפה לצורך דיון בהצעה – יש לזמן את כלל בעלי המניות, בהתראה של 21 יום, לפני כינוס האסיפה, ולציין שמדובר באסיפה לצורך דיון ב"הצעה בדבר פירוק מרצון בהליך מזורז".
  3. קיום האסיפה – כמובן שההליך לא מסתיים רק בזימון האסיפה, אלא בקיומה, בעלי המניות מאשרים את ההצעה על פירוק מרצון בהליך מזורז, וממנים נאמן. אותו נאמן, שומר את מסמכי החברה לתקופה של 7 שנים לפחות, לאחר שהחברה תתפרק.
  4. שליחת הבקשה לרשם החברות – אחרי שהאסיפה מאשרת זאת, מנהלי החברה נדרשים לשלוח לרשם החברות את הבקשה לפירוק מרצון בהליך מזורז. הם צריכים לצרף גם את תצהירי הדירקטורים, וגם את ההחלטה לגבי מינוי הנאמן על המסמכים. כמובן שגם במקרה הזה יש לצרף מסמכים כדי לקבל פטור מאגרות, וזאת לפי תקנה 5א' לתקנות החברות (אגרות) (תיקון), התשס"ד – 2004.
  5. פרסום הבקשה באתר וחיסול החברה – כל שנותר כרגע זה שרשם החברות יפרסם באתר של משרד המשפטים את הבקשה. במקרה שלא מוגשת התנגדות לבקשה, תוך 90 יום מהמועד בו אושרה הגשת הבקשה לרשם, החברה בעצם תחוסל.

 

תועלת פירוק מרצון

כנראה שאתם מיד חושבים על השאלה הבאה, אם החברה אינה פעילה גם ככה, מדוע שנתעסק בכל הפרוצדורה המייגעת הכרוכה בפירוק מרצון בהליך מזורז, אפשר פשוט להתעלם מקיומה של החברה. זו בדיוק הסיבה שעליכם להתייעץ עם עורך דין, במקרה שאתם בעלי חברה שאינה פעילה. שימו לב, שרשם החברות מוסמך להכריז על כל חברה שאינה משלמת אגרות, או לא מגישה דו"ח שנתי בזמן, כחברה שמפרה את החוק.

במקרה כזה, הוא אף יכול להטיל קנסות והגבלות על בעלי השליטה בחברה. בנוסף, הוא עלול להעביר את החובות של האגרות והדוחות שיש לחברה למרכז לגביית קנסות, שמוסמך גם להטיל עיקולים במקרים מעין אלה. זו בדיוק הסיבה, שמאוד לא מומלץ לתת לחברה "להתייבש", אלא לפעול לפירוקה בהקדם, שלא תתחייבו באגרות ודוחות, ללא שום צורך.

 

ליווי משפטי

אז כמובן, כפי שכבר נאמר לאורך המאמר, אחד הדברים החשובים במקרה של פירוק מרצון בהליך מזורז הוא ליווי צמוד של עורך דין. למה? אמנם אין מדובר בהליך מאוד קשה, או בעל מורכבות רבה, בטח ביחס להליכים רבים אחרים. ועדיין, מדובר בהליך שדורש הרבה בדיקות משפטיות. אם זה בדיקות לגבי החברה והחובות שיש לה או אין לה.

אם זה בדיקה שהיא לא ניצבת בפני הליך משפטי. כלומר, כל החלק המקדים, של בחינת מצב החברה ועמידתה בתנאי הסף. לאחר מכן, יסייע עורך הדין שמעון גיגי, המתמחה בתחום, בתיאום החתימה על התצהירים הנדרשים, זימון אסיפת בעלי המניות, ואף ניהולה של אסיפת בעלי המניות.

 

מלבד הבדיקות – במה יתרום לי עורך הדין?

בסוף, אם אתם בעליה של חברה, או חלק ממנהליה, אתם רוצים לראות שהאינטרסים שלכם אינם נפגעים, ושאתם מקבלים את כל התמורה המגיעה לכם. נכון, כנראה מדובר בחברה שאינה פעילה, בעיקר אם מדובר בפירוק הליך מזורז, ועדיין, גם במצב כזה, אתם יכולים להיפגע. אם אין לכם עורך דין, שאתם שכרתם, המחויב אך ורק לכם, אתם לא מכוסים עד הסוף, ובהליכים מעין אלה, יש לכם הרבה מה להפסיד, וחבל.

לסיכום, כשאתם מחפשים ליווי משפטי, אתם רוצים לדעת שיש לכם עורך דין מקצועי, אמין, ובעל ניסיון, שילווה אתכם לאורך כל ההליך. כמובן, תמיד אפשר לשמוע המלצות מקרובי משפחה, או חברים, שהתנסו בהליכים מעין אלה, וידעו לתת לכם שם של עורך דין שמבין בתחום.

עורך דין שמעון גיגי, בעל ניסיון רב בתחום, מקצועי, אמין, וידע גם לבחון את מצב החברה, ולהכריע האם היא מתאימה להליך של פירוק מרצון בהליך מזורז, וגם אחר כך לתת לכם את העצות להצליח בהליך הזה, כפי שנכתב לעיל. בסוף, כל עצה בהליכים מעין אלה, יכולה לחסוך לכם סכומים גדולים של כסף, כאמור.

פירוק מרצון בהליך מזורז
פירוק מרצון בהליך מזורז
לשיתוף לחצו:
תרצה לחזור לחלק מסוים בעמוד
מחבר המאמר
שמעון גיגי עורך דין
עורך דין שמעון גיגי

המחבר הוא עורך דין מקצועי לענייני תובענות ייצוגיות, ביטולי הגבלות, דיני עבודה, חברות ומקרקעין. ייצוג לקוחות בבית משפט, ייעוץ מקצועי, וליווי אישי, הם העקרונות המובילים של המשרד, אשר צבר הצלחות לא מעטות ברבות השנים. מוזמנים להצטרף להצלחה.

מאמרים נוספים בנושא דיני חברות
חוק האריזות

מהו חוק האריזות? חוק האריזות או בשמו המלא, החוק להסדרת הטיפול באריזות, התשע"א – 2011,  הוא חוק המבוסס על עקרונות של קיימות סביבתית והגנת על

קרא עוד
עורך דין תביעה ייצוגית

רובנו, כשאנחנו שומעים את המושג, "תביעה ייצוגית", או נתקלים בעורך דין לתביעה ייצוגית, חושבים שמדובר במשהו מאוד רחוק מאתנו. תופתעו לשמוע, שכל אחד יכול להיות

קרא עוד
פתיחת חברה רשם החברות

העסק שלכם התפתח? ההכנסות גדלות ואתם רוצים להתקדם בחיים ולעבור לשלב חדש בחייכם, כשיש חברה בבעלותכם? כנראה שהדבר הבא שתצטרכו לעשות זה הוא פתיחת חברה

קרא עוד
מאמרים אחרונים שעלו
חוק האריזות
תביעה ייצוגית חוק האריזות
ביטול הגבלה בחשבון הבנק
ועדת חוקה אישרה את הארכת התקנות שימנעו הגבלת חשבון בנק בשל "מלחמת חרבות ברזל"